NHO om statsbudsjettet

NHO er fornøyd med: - NHO er positive til at den midlertidige utbytteskatten nå foreslås fjernet. Dette markerer en nødvendig kursendring i politikken overfor private eiere og familiebedrifter. Utbytteskatten var ment å skulle vare i ett år. Likevel ble den ikke foreslått fjernet av den forrige regjeringen. NHO vektlegger derfor denne regjeringens forslag om fjerning som et viktig gjennomslag for en mer næringsvennlig politikk.

- Det er positivt for næringslivet, ikke minst i distriktene, at flypassasjeravgiften nå foreslås fjernet. - NHO er fornøyd med at det foreslås kutt i offentlige utgifter og ser det som positivt at den underliggende utgiftsveksten i budsjettet nå blir lavere enn den beregnede veksten for BNP for fastlands-Norge. NHO håper at budsjettet, med den profilen det har fått, vil gi et bidrag til rentenedgang og mindre press på valutakursen. - Forbedringer i opsjonsbeskatningen er også positivt. NHO er ikke fornøyd med: Avskrivningsreglene - NHO er skuffet over at Regjeringen ikke har foreslått å reversere den kraftige forverring av avskrivningsreglene som ble vedtatt i fjor, spesielt når det gjelder avskrivningene for maskiner. Denne saken har vært NHOs første prioritet i forbindelse med dette statsbudsjettet. Avskrivningsreglene må være internasjonalt konkurransedyktige for å stimulere til lokalisering av produksjonsbedrifter i Norge. Dette er av spesielt stor betydning nå, når konkurranseutsatt næringsliv i Norge rammes av sviktende markeder, høyt kostnadsnivå og høy kronekurs. Det er uheldig at det legges opp til at Norge fortsatt skal bli stående med 15 pst. avskrivningssats for den viktige saldogruppen for maskiner, mens man i Sverige har 30 pst, og de fleste andre europeiske land har 25 pst. SND - NHO reagerer negativt på at utviklingsprogrammer overfor bedriftene gjennom SND fjernes. NHO ser det som uheldig at programmer som bidrar til utvikling og bruk av ny teknologi rammes spesielt hardt. Budsjettet vil innebære at BIT (bransjerettet IT-program) og VERDI-programmene (e-handel) må nedlegges fra nyttår og at programmene FRAM, FORNY og MARIN SEKTOR (prosjekter sammen med Forskningsrådet) vil bli vesentlig beskåret. Dette er vellykkete programmer som bedriftene etterspør. Bedriftene har selv lagt betydelige midler inn i satsinger som nå blir fullstendig fjernet fra budsjettet. NHO er enig i at det er de generelle rammebetingelsene for næringslivet som er det viktigste i næringspolitikken. NHO støtter de signalene Samarbeidsregjeringen har gitt om vektlegging av skatte- og avgiftsreduksjoner, satsing på samferdsel og forskning og utvikling, og at dette prioriteres foran bruk av selektive virkemidler i næringspolitikken. NHO kan imidlertid ikke se at dette følges opp i tilstrekkelig grad i dette budsjettopplegget. Forskning og utvikling - For å oppnå nyskaping i næringslivet er satsing på forskning og utvikling svært viktig. Summen av forslag som gjelder næringsrettet FoU er et klart tilbakeskritt i forhold til Stoltenbergregjeringens forslag. En mindre utvidelse av skatteincentivordningen (10 mill. kr i budsjettvirkning for 2002, 100 mill på sikt), brukes som begrunnelse for kutt på tilsammen 200 mill. kr. for støtte til næringsrettet FoU i Forskningsrådet og bl.a. OFU-kontrakter og SNDs programmer. Dette er overhodet ikke akseptabelt. Investeringsavgiften - NHO betrakter endringen av tidspunkt for fjerning av investeringsavgiften som et løftebrudd overfor næringslivet. Mange bedrifter hadde nok forventet at Regjeringen Stoltenbergs forslag om fjerning fra 1. oktober ville bli endret, bl.a. i lys av de kommentarer som kom fra politisk hold på det tidspunktet. Fjerning av den midlertidige utbytteskatten oppveier delvis dette, men bare delvis. Fjerning av investeringsavgiften fra 1. oktober 2002 vil nok føre til at planlagte investeringer i noen grad utsettes. Modernisering av offentlig sektor - NHO hadde ønsket en mer offensiv satsing for å legge til rette for konkurranseeksponering av offentlig sektor. Men burde derfor umiddelbart kunne innlemme renholdstjenester i den eksisterende ordningen med momskompensasjon for kommunene. NHO ser positivt på at det skal settes ned et hurtigarbeidende utvalg for å finne løsninger på problemet med moms og konkurransevridning. Det er også positivt at det nå settes i gang en kritisk gjennomgang av omfanget av, og organiseringen av, det statlige eierskapet i næringslivet. NHO ser det som positivt at vegvesenets produksjonsavdelinger skal bli aksjeselskap. Den økonomiske situasjonen - Norge har nå den høyeste offentlige sysselsettingsandelen i verden. Også dette budsjettforslaget ser ut til å ville føre til at sysselsettingsveksten i offentlig forvaltning, og særlig i kommunesektoren, vil fortsette. Denne trenden må brytes dersom ikke næringslivet fortsatt skal tape kampen om arbeidskraften. NHO legger vekt på at den økonomiske utviklingen krever et moderat og ansvarlig lønnsoppgjør neste år. NHO ser det som positivt at Regjeringen varsler at den legger opp til nært samarbeid med arbeidslivets parter i forbindelse med den varslede omlegging av inntekts-, overskudds- og formuesbeskatningen.