Maxbo på Vækerø

Maxbo på Vækerø

Maxbo Vækerø
Sted: Oslo
Kontraktssum eks mva: 76 mill kroner
Prosjekttype: Byggvarehus
BTA: 13.000 kvm
Byggherre: Løvenskiold Eiendom
Totalentreprenør: HENT
Arkitekt: Niels Torp
Rådgivende ingeniører: Prosjektledelse: Rambøll Norge - LARK: Bjorbekk og Lindheim - RIE og VVS: ÅF Consult Underentreprenører: Grunnarbeid: Martinsen og Duvholt - Spunt og pel: Entreprenørservice - Riving: Hagen & Nygård - Stålkonstruksjoner: Bygg teknisk Stål - Maler: Malermester Buer - Mur og puss: Ole K. Karlsen - Glass og alu: Profilteam - Smedarbeider: Burmeister - Blikkenslager: Franke Onsrud - Betongarbeider: HAB Production - Taktekking: Protan Tak - Lås og beslag: Trygge Rom - Dører og porter: Ramox - Kjøkken: Termo Storkjøkken - Utomhusarbeider: Basberg & Strøm - Ventilasjon: Gunnar Karlsen - Elektro: 3K Elektro - Elektroinstallasjoner: OTIS - Rør: Østlandske VVS

Langs Norges mest trafikkerte vegstrekning, E18 på Vækerø, ligger også et av landets eldste og mest ærverdige byggevarehus. Maxbo Vækerø har gjennomgått en lang og krevende ombygging og er nå igjen klart for fullt til å ta opp kampen med konkurrentene. Byggevarehuset skalket ikke alle luker og stengte mens ombygging og nybygging foregikk. Ved å legge seg ekstra i selen har driften gått som vanlig, selv om dette skapte utfordringer for byggherre så vel som entreprenør.

Spesiell tomt

Det knytter seg historie til beliggenheten, og det var selvsagt viktig for Maxbo å få mest mulig ut av det eksisterende anlegget.

- Vi skulle kombinere to ting. Et flott varehus som fungerer kommersielt i forhold til logistikk, handleopplevelse og effektiv drift. Men vi ville også at det skulle være et estetisk, pent bygg fordi det ligger på den spesielle tomta, med en fantastisk sjøside, forklarer Tom Borthen, administrerende direktør i Løvenskiold Handel. For å etterkomme disse ønskene og preferansene ble Niels Torp engasjert som arkitekt. Han har skapt et mykt møte med et gigantisk byggevarehus, ved å avdramatisere nybygget med en avbuet form ved hovedinnkjørselen.
For hovedentreprenør HENT innebar hele prosjektet store, omfattende aktiviteter i den eksisterende delen av varehuset. Riving av gammelt dekke og etablering av nytt betongdekke på ca 1000 kvm, i tillegg til at store deler av fasaden skulle bygges om. I sør skulle byggevarehuset forlenges med et tilbygg i to etasjer på til sammen 2.800 kvm. HENT har hatt byggetekniske arbeider, framdriftskoordinering på de tekniske fagene og HMS-ansvar for utførelsesfasen. Kontraktssum er på 90,3 millioner kroner inkl mva.

Sjøvannsbestandig aluminium

Grunnarbeidet startet opp i oktober 2006, med spunting og peling for nybygget. Det ble tatt ut vesentlige mengder med til dels svært bløte masser. Nybygget har en armert, bærende plate på peler. Bæresystemet består av både stål og betong, hulldekker og selvbærende TRP-tak. Vegger har tradisjonelle trekonstruksjoner. I buen på nybygget er det brukt perforert sjøvannsbestandig aluminium, ikke bare på grunn av til dels høy luftfuktighet, også fordi det er tilnærmet vedlikeholdsfritt og tar seg bra ut. - Disse blikkenslagerarbeidene er dyktig utført. Det er en del spesielle ting i fasadene, og alle materialvalg har vært gjenstand for nøye vurderinger, sier John Ivar Myhre, prosjektleder hos HENT AS.

Nye fasader og inngangsparti

Det eksisterende varehuset medførte store innvendige ombygginger for å tilpasse nye planløsninger. Innvendig peling, blant annet i forbindelse med flytting av heissjakt og etablering av et rom, plassert i et tårn ut mot E18. På samme side er de gamle vindusbåndene fjernet og erstattet med en delvis glassfasade ved siden av tårnet. Gesimsen er hevet, og taket er etterisolert. Fronten mot sjøsiden er flyttet åtte meter ut og har skapt en arena for byggets nye inngangsparti. På kaldlageret er det laget en nisje for å tilpasse nytt varemottak. Slik bygget nå fremstår er det ikke behov for ekstra staffasje, men arkitekten har valgt å legge inn en spileskjerm på hjørnet mot nord.
Eksponering og profil for Maxbo er kraftig forbedret, ikke bare i de nevnte tiltak i fasadene mot E18. Tårnet er såpass høyt at Maxbo-logoen er synlig for titusenvis av bilister og potensielle kunder hver dag. Arbeidene pågår nå i tårnet med å montere innvendige LED-lys, som vil øke profileringen ytterligere, uten å være prangende.

Bedret infrastruktur

Inn - og utkjøring fra byggevarehuset kunne tidligere være en prøvelse. At vi er et joggende og ikke minst syklende folkeferd kan bekreftes hver dag på Vækerø. Innkjøringen og gang - og sykkelveg fra/til Oslo var tidligere et konfliktområde. Ny infrastruktur med atkomstveger måtte etableres, og løsningen ble to nye bruer, en inn til nabo Hydro og en inn til Maxbo. Under begge disse vil gang - og sykkelvegen gå. Når omleggingsarbeidene er ferdige en gang i mars / april, vil trafikksikkerheten ha nådd høyeste nivå og faren for at bilister ufrivillig skal bidra til å redusere syklistbestanden, vil være opphørt.

Kyststien

Kommunen arbeider iherdig med å etablere en kyststi i Oslo. Med sin fantastiske beliggenhet med flere hundre meter strandlinje ut mot Lysakerfjorden innehar tomta på Vækerø kvaliteter det finnes få, om noen, alternativer til. På grunn av Maxbos behov for utelagring var tilgangen til sjøen stengt for allmennheten hver kveld og på søndager. Byggherre har lagt ned betydelige ressurser i en oppgradering av strandsonen, med anlegging av brygge og en gang - og tursti over til naboeiendommen på Hydro Vækerø. Lagringsbehovet for Maxbo er det tatt hensyn til i forbindelse med ombyggingen. Det gjenstår noe mer arbeid på utomhussiden, men området er allerede åpent og kystperlen kan nytes.

- Vi var forberedt på at det ville bety trøbbel å bygge og drive varehus samtidig. Hele prosessen var detaljert ned til detaljnivå, med daglige planer om hva som skal foregå. Det har allikevel vært en atskillig større utfordring enn vi hadde trodd. HENT har gjort en kjempejobb, og sammen med våre folk som har ledet byggeprosessen har det gått bra. Jeg er mektig imponert over våre ansatte som har klart å drive utsalg under ganske så kummerlige forhold i byggeperioden, sier Tom Borthen.

- Jo, å bygge samtidig med varehusdrift var ikke lett. Men det har vært artig å jobbe med Maxbo, og vi skjønte fort hverandres behov og har kommet frem til kompromisser underveis, bekrefter HENTs John Ivar Myhre.

Også HENT ser verdien av sitt engasjement på Vækerø. Deres satsing på Østlandet har vært en suksess, og denne jobben var viktig.

- Da vi startet opp med vår første jobb her nede, nytt bygg for IKEA i 2004, var vi tre personer. Nå er vi 50, opplyser Øyvind Kvarme, prosjektleder Marked hos HENT.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter