Amfi Madla

Amfi Madla

Amfi Madla
Sted:
Madla
Prosjekttype: Utbygging
Totalkostnad/entreprisekostnad: 200 mill kroner
BRA: 25.000 kvm
Byggherre: Madlakrossen Eiendomsselskap og Amfi Eiendom
Byggherreombud: Rambøll Norge
Totalentreprenør: Block Berge Bygg
Arkitekt: Brandsberg-Dahls Arkitekter
Kommersiell arkitekt: Kent Karlsson
Rådgivere: RIB: Raugstad - RIGeo: Ingeniørservice - RIBr: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: T. Stangeland Maskin - Betongelementer: Ørland Transport - Stålarbeider: Icopal Metall - Taktekking: Icopal Tak - Tømrer: Tore Ravndal og Adelbygg - Vinduer og innvendig glassarbeid: Time Aluminium - Innv maler: Malermester Hellebust, Lars Madland & Co og D. Nysted - Utv. maler: Odd Fløysvik - Gulvlegger: Jæren Gulv - Sanitær: Sig. Halvorsen - Ventilasjon: Hamstad - Elektro: Rønning Elektro - Lås og beslag: Sikring & Låseservice - Trapper: Trappeteknikk - Porter: Port-Teknikk - Rulletrapper: ThyssenKrupp Rulletrapper - Granitt i fellesareal: Munoz Fliselegging - Innredning butikker: Norskand Prosjekt - Konsulent teknisk MEGA: Thermoconsult - Kjøling MEGA: Roald Kristensen - Fliser MEGA: Murmester Jan Petersen - Kaféinnredning: Arke

 

- Mitt fineste kjøpesenter.

Dette sa Olav Thon om da han før jul markerte at den nye delen av kjøpesenteret var åpen for handel.

Amfi Madla ligger rett ved Madlakrossen i bydelen Madla i Stavanger. Kjøpesenteret er bygget ut med 25.000 kvadratmeter salgsareal og er nå på 67.000 kvadratmeter.

Totalentreprise

Det er Brandsberg-Dahls Arkitekter fra Stavanger som har tegnet utvidelsen og Block Berge Bygg som har utført arbeidet i totalentreprise. Tiltakshaver er Madlakrossen Eiendomsselskap. Byggearbeidene startet i august 2005. Arbeidene er utført etappevis og skal fullføres sommeren 2008.

Kjøpesenteret rommer nå 80 butikker, samt bank, post og eiendomsmegler.
Senterleder Martin Salte sier at forventet omsetning i 2008 er på 980 millioner kroner.

- Amfi Madlas nedslagsfelt er de 20.000 personene som bår nær kjøpesenteret. Vi henvender oss også til cirka 40.000 personer som bor litt lenger unna. Med cirka 1.000 arbeidsplasser er Amfi Madla en av Stavangers største kvinnearbeidsplasser.

Elementer

Prosjektleder Per Pallesen i Block Berge Bygg forteller at grunnen består av fjell. Det har tidligere vært bilverksted, postkontor og matvarebutikk på den delen der kjøpesenteret er utvidet.

Den nye delen av kjøpesenteret har bærende konstruksjon av søyler, dragere og hulldekkelementer i prefabrikkert betong. Fasadene består av betongelementer. Inne i bygget er det vegger av malt betong og granitt på gulvene i fellesarealene. I andre etasje i den sørlige delen av kjøpesenteret er det et stort ellipseformet fellesareal med spisesteder og rullefortau ned til første etasje i midten. I ferdselsårene er det brukt slette gipshimlinger for å dempe støyen.

Byggingen medførte ifølge Pallesen mange utfordringer. - De viktigste utfordringene var trang tomt med liten riggplass, komplisert logistikk, trafikken rundt tomten, kort byggetid og det faktum at kjøpesenteret var åpent under utbyggingen.

Sivilarkitekt Børge Brandsberg-Dahl i Brandsberg-Dahls Arkitekter AS forteller at den mest krevende med å planlegge utvidelsen av Amfi Madla var å gi den eksisterende delen og den nye delen ett felles arkitektonisk uttrykk.

LED lys

Det er ifølge Pallesen seks typer lyskilder i bygget. Som brannlys er det brukt LED lys med dioder basert på lavvolt. Det er seks sentraler og totalt 1.000 nødlysarmaturer i kjøpesenteret. Fordelene med LED lys er redusert strømforbruk og følgelig redusert behov for batterikapasitet. Miljømessig er LED lys gunstig siden man slipper å levere lysrør med kvikksølv til spesialavfall.

Kjøpesenteret har vannbåren oppvarning basert på naturgass. Hele kjøpesenteret er sprinklet. Alle overflater skal være lette å holde rene. Det er to parkeringsetasjer under den nye delen, samt en parkeringsplass rett sør for kjøpesenteret.

Tekst og foto: Ole Harald Dale

 


Flere prosjekter