Stenger under rehab

Arbeidstilsynet vil stenge tunneler under rehabilitering på tross av at det ikke finnes omkjøringsmuligheter. 

Ved de undersjøiske tunnelene Ålesundtunnelene og Freifjordtunnelen har Arbeidstilsynet lagt seg på en linje der de ikke tillater trafikkavvikling mens rehabiliteringsarbeidene pågår. Dette er prinsipper Statens vegvesen vanskelig kan leve med.

– Det vil være ille om det blir full trafikkstans ved alle lignende rehabiliteringsprosjekter, sier Jan Erik Lien senioringeniør ved byggherreseksjonen i Vegdirektoratet. Det er Statens vegvesen Region midt som håndterer de betente tunnelsakene i Møre og Romsdal, men også Vegvesenet sentralt følger saken nøye, ikke minst fordi trafikkstans kan få store ringvirkninger i forhold til kostnader og gjennomføringen av fremtidige tunnelrehabiliteringsprosjekter.

– Det er i de tilfeller det ikke finnes omkjøringsmuligheter at stenging av tunnelene byr på store problemer, sier Lien. Han er ikke spesielt begeistret for en løsning der man under prosjektperioden erstatter tunnelen med gamle ferjeforbindelser.

Statens vegvesen mener det er fullt mulig å utføre tiltak slik at rehabiliteringsarbeider og trafikkavvikling kan foregå parallelt. Lien trekker frem betongblokker som et effektivt tiltak som kan skille arbeider og trafikk. I tillegg ser han for seg en kontrollert trafikkavvikling med ledebil som begrenser hastigheten til for eksempel 30 km/t.

– De fleste er vel enig i at det er best å jobbe uten trafikk, men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Det er viktig å ivareta sikkerheten, men vi må også ivareta fremkommelighet for trafikanter og se på ringvirkninger for lokalsamfunnet, vektlegger Lien.

Les mer om saken i Byggeindustrien nummer 2.