Vi tror at kjededirektøren har helt rett. Det er fortsatt skremmende dårlig fagkunnskap i mange byggevarebutikker. Det er selvsagt ikke enkelt å ha kjennskap til alle de produkter som nå er i handelen. Det er heller ikke lett å skolere tilfeldige ekstrahjelper som hyres inn. Men vi tror at hele byggevarehandelen må ta en skikkelig runde på dette. Da trengs det bedre opplæringstilbud for dem som arbeider i handelsleddet.
De fleste kjedene løser noe av problemene ved å la de mest oppdaterte medarbeiderne arbeide mot proffkundene. Dette er spesielt krevende kunder - og de forlanger å få oppdaterte råd når de henvender seg til butikken.
Ellers tror vi at det fortsatt er store mangler med dataflyten og datasystemene i mange byggevarekjeder. Det hele tiden å vite hva som er på lager, eller hva som er bestilt, er avgjørende om man skal kunne kalle seg en servicebutikk.
Christine V Holm kastet ellers frem en brannfakkel ved åpningen av kongressen. Hun sa at antall leverandører skal ned, og at ingen har varig klippekort for å levere til Bygger`n. På den annen side er det avgjørende at samarbeidet mellom butikk og leverandør blir best mulig. Det er bare på den måten at sluttkunden får anbefalt det best mulige produkt man etterspør.
- Nøkkelord
- Leder