Bygger`n vil ha færre leverandører

- I Bygger`n Norge AS vil vi fremover ha sterkt fokus på å få bedre innkjøpspriser. I den forbindelse vil vi også se til utlandet. Ingen av våre leverandører har evige klippekort, sier Christine V. Holm til Byggeindustrien.

 

- Vi kommer til å satse på kategori-organisering og vi vil ha mer standardisering av kjedesortimentet. Vi tror at vi får høyere lojalitet med færre leverandører. I dag er det 160 leverandører til Bygger`n-systemet.

- På den annen side vil vi ha forpliktelser vedrørende minstevolum. Men det må være vilje og evne til å konkurranseutsette og bytte ut leverandører med jevne mellomrom. Vi må også søke globalt. Ved å handle i utlandet kan vi få mange varer betydelig rimeligere. Men alt er ikke bare pris. Vi må også være sikret levering og vi må vite at kvaliteten på produktene holder mål. Vi tror fortsatt at de aller fleste av våre norske leverandører vil være konkurransedyktig også i fortsettelsen.

Ambisiøst program
- Vi har et ambisøst program for å bygge Byggern-kjeden videre ut. I fjor åpnet og re-åpnet vi 8 utsalg. Mange av dem var helt nye etableringer. I år regner vi med å åpne 18 -20 butikker. En del av dem er reåpninger etter betydelig modernisering.

- Den første store butikken som åpner i år vil være i Tromsø. Der har vi hatt en ett proff-utsalg før, men nå vil det bli et stort byggevarehus. Den største butikken i Bygger`n som er på 2 500 kvadratmeter ligger i Drammen.

Godt kjent
- Det morsomme er at Bygger`n-begrepet er meget godt kjent. Undersøkelser viser at 88 prosent vet hvem vi er, sier Holm. Det til tross for at vi ikke har byggevarebutikker i Oslo. Vi har tomteområder i hovedstadsområdet, men en etablering vil først skje i 2009, men da kommer vi for fullt, sier hun.
- Vi er ikke den største byggevarekjeden, men vi satser på at vi skal være den beste. Vi har gjennomgående meget godt skolerte folk. Dette vet ikke minst våre proffkunder å sette pris, sier hun. Vi har lagt betydelig vekt på å være leveringsdyktige. Slik markedet var i 2007 var det litt av en utfordring. Man må nesten tilbake til etterkrigstiden for å oppleve at det var rasjonering på f eks isolasjon.

Oppgradering
- Vi har de siste årene jobbet mye for å oppgradere utsalgene. Der er det fortsatt mange utfordringer, men det er betydelig interesse for det nye konseptet vi nå bruker. En av de største utfordringene er å effektivisere driftsrutinene. Dette er et bransjeproblem.

\- For å visualisere produktspekteret vil vi installere storskjermer i 50 butikker. Dette tror vi kan være et smart trekk - og man kan da få vise frem varer som man vanligvis ikke har fremme.

Strategiprosess
- Vi har jobbet med en strategiprosess hvor alle medlemmene er trukket aktivt med. Et kjerneområde som vi kommer til å jobbe mye med er servicenivå og kompetanseoppbygging. Mange byggevarehus uansett kjede selger mange av de samme produktene. Vår styrke må være på servicesiden og at vi har folk med fagkompetanse. I år skal vi gjennomføre den store fagtesten for alle ansatte i Bygger`n. Folk skal få hjelp og råd som er til å forstå når man kommer til en Bygger`nbutikk.

Garasjesalg
- Et nytt satsingsområde i 2008 er salg av elementgarasjer. Vi har kjøpt en elementfabrikk i Meldal hvor disse garasjene produseres . Vi starter med et pilotprosjekt i Midt-Norge nå i februar.

Økt fokus på proffkonseptet
- Vi skal i 2008 satse på mye på kursvirksomhet. I tillegg vil vi også ruste opp vårt egen internett-sted www.byggern.no. Ellers blir det økt satsing på basisproduktene. I tillegg har en del av medlemmene også egne avdelinger for bad og kjøkken, men det er det ikke alle som har. Vi skal ellers satse på flere reklamekampanjer i 2008. Vi vil satse i ulike kanaler. Bygger`n har ellers inngått avtale med et nytt reklamebyå, nemlig HK i Trondheim.