Mjøsbrua synker

Statens vegvesen vurderer å sette ned fartsgrensa over Mjøsbrua på grunn av høydeforskjellen ved bruskjøtene. Betongen beveger seg.

Fordi betongen beveger seg er det nå et fall på 10 centimeter, og mange bilister opplever det som ubehagelig. Det er lastebilene og bussene som kjenner det mest, skriver NRK.

- Inntil vi får utbedret de siste fugene, vurderer vi å sette ned fartsgrensa på brua, sier Taale Stensbye i Statens vegvesen til NRK.

Stensbye understreker at dette ikke er av hensyn til sikkerheten men av hensyn til komforten til bilistene. Selv om det er ubehaglig å kjøre her nå er det helt ufarlig.

Den 1420 meter lange brua som binder Hedmark og Oppland sammen sto ferdig i 1985. Den er Norges fjerde lengste bru. At en betongbru i årenes løp siger i skjøtene overrasker ikke vegvesenet.

- Tro det eller ei, men betong og stål er ikke noe bra materiale når det får belastning. Det vil sige over tid, siler Stensbye til NRK.

En av skjøtene ble utbedret i fjor til en prislapp på en million kroner. Til sommeren skal de tre andre skjøtene utbedres. Inntil da kan det bli aktuelt med nedsatt fartsgrense over brua for å gjøre folks kjørekomfort bedre.