Nytt takstsystem: Gratis for fergepassasjerer

Fra 1. mars blir det innført nytt takstsystem for fem utvalgte fergestrekninger i Norge. Det skal heretter bare betales for kjøretøyet, mens passasjerene går gratis.

Ordningen er et prøveprosjekt for å gjøre betaling på ferger enklere for de reisende, skriver vegvesen.no. På sikt er målet å legge til rette for elektronisk betaling med samme betalingsbrikke i alle bomstasjoner og ferger over hele landet. Prøveperioden varer ut 2003. Statens vegvesen, som står bak prøveprosjektet, har valgt ut fem typiske norske fergestrekninger til å være med i forsøket. Det gjelder Launes Kvellandstrand i Vest-Agder, Flakk Rørvik i Sør-Trøndelag, Levanger Hokstad i Nord-Trøndelag og Tjøtta Forvik og Horn Anndalsvåg i Nordland. - Vi tror dette blir en klar fordel for dem som reiser, sier lederen for prøveprosjektet, Erik Amdal i Statens vegvesen. Fra 1. mars slipper alle passasjerer å løse billett. Det skal bare betales for kjøretøyet, på samme måte som gjennom en bomstasjon. Dette er første ledd i samordningen av betalingssystemene for veg og ferge i Norge innen utgangen av 2005 slik Stortinget har bestemt. Samordnet betaling - Målet vårt er at alle skal kunne reise hvor som helst i landet og betale med ett og samme bompenge- eller fergeabonnement, ved bruk av AutoPASS-brikken. - I dag må du tegne særskilte abonnement for hver enkelt strekning, sier Amdal. Fire takstgrupper For å forenkle betalingen, innføres det bare fire taksgrupper for bil. Det blir én for biler under 6 meter, én for biler mellom 6 12 meter, én for biler over 12 meter og én for busser over 10 meter. Kompiskjøring For privatbiler med kun sjåfør, blir det heretter dyrere å reise med ferge. Grunnen er at vi må dekke opp bortfallet av passasjerbetalingen. Vi er pålagt av Stortinget å opprettholde billettinntektene på fergene, opplyser Erik Amdal, som understreker at kompiskjøring derfor vil lønne seg. Allerede med én passasjer, blir prisen lavere enn med dagens takstsystem. På samme måte er takstsystemet laget bevisst for å stimulere til økt bruk av kollektivtransport. Trolig permanent ordning Selv om prøveperioden går ut ved årsskiftet, tror Erik Amdal at systemet som nå innføres på de fem fergestrekninger vil bli permanent. Det kan hende vi må gjøre noen justeringer, men at vi kommer til å gå tilbake til det gamle systemet tror jeg ikke noe på, sier han. Andre fergestrekninger vil følge etter hvert.