Bomringareal tilbakeføres for 80 millioner kroner

Det vil koste vel 80 millioner kroner å bygge om de arealene som blir frigjort når bomstasjonene i Oslo blir helautomatisert 2. februar.

Prosjektleder Geir Kjønigsen i Statens vegvesen sier til NTB at ombyggingen av arealene vil starte 15, juni. Mesteparten av arbeider skal gjøres om natta og i helgene i fellesferien.

De fleste områdene som frigjøres, skal bli enten grøntareal eller gang- og sykkelsti. På Alnabru er planene annerledes - der skal det, etter politiets ønske, bygges en kontrollstasjon, og det er fremmet et forslag om også å få en slik kontrollstasjon på Maritim ved Skøyen, sier Kjønigsen.

150 millioner

- Det vil koste veimyndighetene i alt vel 150 millioner kroner å automatisere bomringen i Oslo, sier Kjønigsen. Stasjonene blir automatisert fra 2. februar. Feltene med myntinnkast eller manuell betaling bli stengt, og all trafikk vil bli ledet gjennom felter som har fått et nytt blått skilt med påskriften Ikke stopp - Do not stop. Med andre ord - alle trafikantene skal kjøre i de samme feltene, om man har Autopassbrikke eller ikke.

Av byene har Bergen og Tønsberg allerede automatisert sine bomringer, og til sommeren blir et slikt system også innført i Haugesund.

Kjønigsen presiserer at automatiseringen i Oslo gjøres helt uavhengig av hvilken skjebne den såkalte Oslopakke 3 får når den skal opp i Stortinget 3. februar. I denne pakken foreslås det at prisen for å passere bomringen skal økes fra de nåværende 20 kroner til 25 kroner.

Flere på trappene

Statens vegvesen har inne søknader hos Datatilsynet om konsesjon for å automatisere strekningen Gardermoen-Holemoen på E6, riksvei 255 i Gausdal og ved Fatlaberget på riksvei 55, opplyser Kjønigsen.

Datatilsynet er meget skeptisk til automatiserte bomringer, som tilsynet mener ikke i tilstrekkelig grad ivaretar folks krav til anonymitet. Men Personvernnemnda, som er klageorgan for vedtak i Datatilsynet, påla tilsynet å gi konsesjon, og Osloringen er gitt konsesjon til 31. desember 2009.

- Men vi er pålagt åtte krav fra Datatilsynet for å vedlikeholde konsesjonen, og dem skal vi imøtekomme. Det gjelder blant annet et system for anonymisering og sletting av passeringsopplysninger dersom eier av kjøretøy ønsker det. Dessuten er vi pålagt en årlig revisjon av opplegget for helautomatiseringen, sier Kjønigsen.

Fritatt for å betale i bomringen i Oslo er eiere av elbiler, under forutsetning av at de søker om Autopassbrikke og oppgir at det gjelder elbil, og forflytningshemmede som har tegnet avtale med Fjellinjen AS om fri passering med brikke.