Veteranbiltreff stoppes av norsk kulturminnelov

Biler fra før 1950 kan bli regnet som kulturgjenstand. Eiere av veteranbiler og amcar fortviler, de risikerer bli tatt for ulovlig utførsel hvis de drar på treff til Sverige.

 

En masseprodusert bil fra 1950-tallet er i dag like mye en kulturgjenstand som malerier og bondemøbler.

I forslaget til endring av kulturminneloven vurderes veteranbiler, gamle amerikanske biler og motorsykler strengere enn gamle mynter og bøker. Forslaget rammer også gamle båter som seilskuter og sjekter.
Til sammenligning kan du fritt ta med norske mynter yngre enn 1537 ut av landet. Det samme gjelder bøker trykket etter 1850. For frimerker er det ingen begrensning.

Støtfanger og grill
I dag er det gjort unntak for kjøretøyer eldre enn 50 år hvis du skal på en kort svipptur eller ferie, eller formålet er reparasjon og restaurering.
- Om sommeren er det veldig vanlig at våre medlemmer bruker ferien til å reise utenlands med gamlebilen. Vi har også tetthet av medlemmer i Trøndelag og Østfold som ofte drar på tur over grensen til Sverige, sier Stein Moe, i bilpolitisk utvalg i bilforeningen Amcar.

Foreningen med 15.000 medlemmer frykter at arbeidsgruppens forslag til endring av kulturminneloven vil gjøre det vanskeligere å komme seg ut på treff og turer, og å sette i stand og restaurere gamle biler.

Byråkrati
- Å få inn i landet, gjennom tollen, to støtfangere og en grill som man har hatt til forkromming, er nok arbeid i dag som det er. Det er uheldig hvis det også skal innebære byråkrati for å få disse delene ut av landet til et verksted, sier Moe.
Han tror amcar-kulturen vil lide og biler stående som vrak rundt om, urestaurert og ubrukt.

- Det er meningsløst at masseproduserte biler fra USA skal rammes av norsk kulturminnelov.

Boksamlere
- Kunstsamlere og boksamlere tar ikke med seg sine objekter på ferie. Vi er en annerledes gruppe, og reiser ofte med våre historiske biler. I endringsforslaget er det bare gjenstanden i seg selv som vurderes, ikke formålet med grensekryssingen, sier leder Tom T. Græger i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK)

Forbundet har 46.000 medlemmer. De håper Kulturdepartementet sørger for at dagens unntak blir videreført når det endelige lovforslaget er klart og skal legges fram for Stortinget.

- Mange medlemmer har også flere biler, Hvilken bil de velger å bruke på tur, er gjerne væravhengig. Er det godt vært tar de kabrioleten, er det dårlig, kjører de sedanen. Nøkternt regnet er det i dag 3.300 grensepasseringer årlig av våre medlemmer med biler fra før 1950, sier leder Tom T. Græger i LMK.

Konstruert
Eksport av kjøretøy fra før 1950 skjer svært sjelden. Lovforslaget til arbeidsgruppen har konstruert et problem som ikke eksisterer, mener han.
For veteranbiler går turene ofte til England, Italia, Tyskland og landene i Norden. Deler som sendes ut av landet for reparasjon eller nytilvirkning går ofte til USA og England.

Norsk teknisk museum vil bli saksbehandler for søknader fra bileiere som skal på utenlandstur. Hvis man skal sende deler ut av landet til reparasjon eller restaurering, gjelder samme regler.