Kamp om flypassasjerene

Om noen uker åpner Norges andre private lufthavn, Moss Lufthavn Rygge. Det bekymrer konkurrentene.

På Sandefjord Lufthavn Torp er de spent på hva som vil skje når Rygge åpner 14. februar. I fjor reiste 1,53 millioner passasjerer til og fra Torp.

- I år forventer vi ikke vekst i det hele tatt. Vi er usikre på framtiden, sier administrerende direktør Alf-Reidar Fjeld til Dagsavisen.

Fare for distriktene
Avinor frykter økt konkurranse fra Rygge vil gå ut over Gardermoen og flyplassene i distriktene.

- Vi bruker overskuddet på Oslo Lufthavn Gardermoen til å dekke underskuddet på regionale lufthavner. I dag representerer ikke Torp og Rygge et problem, men hvis politikerne utvider konsesjonene til flyplassene, vil det få konsekvenser, sier konsernsjef i Avinor Sverre Quale til Dagsavisen.

Pål T. Tandberg, administrerende direktør ved Moss Lufthavn Rygge, mener de ikke utgjør noen trussel.

- Vårt forventede passasjertall er ikke større enn den årlige veksten på Gardermoen, sier Tandberg.

Åpningstider
Men om ikke Rygge får lov til å utvide åpningstidene med en halv time i hver ende av dagen, slik at de kan holde åpent fra 06.30 til 23.30, kan flyplassen miste halvparten av Norwegians planlagte flyginger.

- Myndighetene har gitt oss korte åpningstider fordi de ikke vil vi skal lykkes. Det er vedtatt at Gardermoen skal subsidiere en rekke ulønnsomme flyplasser. Nå mener man at vi er en trussel mot denne politikken, sier direktøren.

Avgjørelsen om åpningstidene skulle vært klar fredag, men nå er saken sendt over til Miljøverndepartementet.

- Vi har hatt god dialog med Liv Signe Navarsete og hennes departement. Det er SV-politikerne som har jobbet mot oss, sier Tandberg.På Sandefjord Lufthavn Torp er de spent på hva som vil skje når Rygge åpner 14. februar. I fjor reiste 1,53 millioner passasjerer til og fra Torp.

- I år forventer vi ikke vekst i det hele tatt. Vi er usikre på framtiden, sier administrerende direktør Alf-Reidar Fjeld til Dagsavisen.