Lae og Reinsfelt vil gjøre Oslo og Bærum til miljøsoner etter mønster fra flere storbyer i Tyskland, Nederland og Danmark, skriver Aftenposten.
- Dette handler ikke om CO2-utslipp og klimagasser, men om lokale utslipp fra dieselbiler som er helsefarlig for befolkningen. Vi ønsker en sone for hele Bærum og Oslo som i første omgang tilfredsstiller maksimumskravet til partikkelutslipp i henhold til EUs avgasskrav i Euro 3-regelverket, som maksimalt tillater 50 milligram utslipp per kilometer. Det er det samme som nå gjelder i København og Berlin, sier Reinsfelt.
- Behovet for dette er også større i Oslo enn i København på grunn av de ulike vindforholdene. Svevestøvet, der utslippet av dieselpartikler fra kjøretøy er hovedbestanddelen, representerer nå en så alvorlig helsefare i Oslo-regionen at noe må gjøres, sier Lae.
Lae og Reinsfelt krever derfor at regjeringen stimulerer eierne av mellom 500.000 og 600.000 dieselkjøretøy til å ettermontere partikkelfilter, slik myndighetene har gjort, og gjør, i land som Tyskland, Nederland, Østerrike og Belgia.
- Det legger vi også til grunn at vil skje, med en finansminister fra SV, sier Lae.
Regjeringen har så langt avvist å gjøre dette fordi Finansdepartementet har ment at kontrollen blir for vanskelig.
- Nøkkelord
- Næringsliv
- Transport / Bil