Vil plusse på NTP

Pluss tjueprosentforslaget må legges til grunn når Stortinget skal vedta rammene, skriver MEF i en pressemelding om NTP-forslaget.

Transportetatene la 17. januar fram forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019.

- MEF ser positivt på at transportetatene vil øke rammen for drift og vedlikehold, men beklager at dette går på bekostning av investeringer i ny infrastruktur, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) i en kommentar.

- MEF mener etterslepet og forfallet på stam- og riksvegene på vel 15 milliarder kroner er så stort at det må større investeringer i nyanlegg til for å redusere forfallet.

- Det har lenge vært et problem i Norge at forfallet i infrastrukturkapitalen ikke har vært mulig å måle underveis. Det kan gjøres f.eks ved at regnskapsføringen baseres på regnskapsprinsippet med årlige avskrivinger, understreker Johannesen.

- MEF synes det er bra at Jernbaneverket er med i en prøveordning der dette prøves ut.

- MEF er enige med transportetatene i at en slik regnskapsføring i offentlig virksomhet kan gi et bedre grunnlag for å fastsette nødvendig nivå på, og dermed økt oppmerksomhet om, vedlikehold og fornyelser av infrastrukturen, sier han.

Forslagene til prioriteringer fra Statens vegvesen og Jernbaneverket tilsvarer en drastisk nedgang i nyinvesteringer i større infrastrukturanlegg.

- MEF mener at pluss 20-prosent-forslaget (dvs.forslaget om 20 prosent økning i forhold til 2007-nivået) må legges til grunn for at investeringer i ny infrastruktur skal holdes på et ansvarlig nivå, sier Trond Johannesen.

- Med de store behovene for nyinvesteringer i stamveger og dobbeltspor på bane, mener MEF det er uansvarlig at dette blir satt på vent. - For å få fortgang er det etter MEFs mening nødvendig å øke bruken av prosjektfinansiering. Offentlig og privat samarbeid (OPS) for utbygging av større samferdselsprosjekter er én av flere typer prosjektfinansiering og er ikke avhengig av de årlige statsbudsjetter i anleggsfasen.
Regjeringens evaluering av OPS-prosjektene på veg i 2007 er svært positiv og viser at det er betydelige gevinster å hente for samfunnet ved å ta i bruk flere OPS-prosjekter.

Statens vegvesen foreslår at det utvikles nye kontraktsformer som ser drifts-, vedlikeholds- og investeringsmidler mer i en helhet. Statens vegvesen vil utrede løsninger der entreprenøren kan få funksjonskontrakter med 10-15 års varighet. MEF mener det er viktig å utrede kontraktstyper som sikrer at flest mulig av anleggsentreprenørene i Norge har mulighet til å delta i anbudsregning. MEF vil advare mot for store kontrakter, for lang løpetid og for krevende kapitalkrav som fører til at store deler av anleggsentreprenørmarkedet ikke deltar i konkurransen. Det bør være rom for tilpasning av kontrakter til alle bedriftsstørrelser i anleggsbransjen.