Ringvei Nord

Ringvei Nord

Ringveg nord
Sted:
Vestfold
Prosjektkostnad: 1.060 millioner kroner
Prosjekttype: Veiprosjekt
Byggherre: Statens Vegvesen, Region Sør
Lengde: 3,5 km, derav 1,9 km tunnel
Rådgivende ingeniører: Prosjekt- og byggeledelse: SVV Underentreprenører: Kjelle - Kilen: Mesta = Grunnarbeider Vellebekken - Kilen, Slagendalen: Martinsen & Duvholt = Mastefundamenter: Betonmast = Elektroteknikk: Bravida Oil & Energy = Lev. veilys, master og fundamenter: Multilux = Asfalt slitelag: Lemmikainen = Støytiltak Kjelle: RK Montasje = Støytiltak Slagendalen, SRO: Aventi = Lev. impulsventilatorer: Bemel Norge

Deler av Ringvei Nord ble tatt i bruk i sommer, og har hjulpet på trafikkavviklingen. Når hele vegsystemet er i drift kan Tønsberg sentrum være spart for en årsdøgntrafikk på 20.000 biler.

- Ringvei Nord er planlagt som en hovedvei utenom byen for å ta seg av trafikkavvikling i øst-vest retning. Tønsberg har tre store trafikale knutepunkt, Kjelle, Kilen og kanalbrua over mot Nøtterøy. Nå i fase 1 får vi gjort noe med de to første, forklarer prosjektleder Arvid Veseth i Statens vegvesen, Region sør.

Halvparten av all trafikk nordfra på E18 tar av inn til Tønsberg. Den nye vegen vil frigjøre sentrum for øst-vest trafikken, mens trafikken i nord-sør retning vil fremdeles bli skiltet gjennom byen. Den opprinnelige Tønsbergpakken skulle gi en helhetlig transportløsning for kommunene Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme. Finansieringen skal være basert på 95 prosent bompengefinansiering. En folkeavstemning ga motstanderne en foreløpig seier; Fase 2, arbeidet med kanalbrua til Nøtterøy, ble lagt på is. I det minste til konsekvensutredningen er foretatt, men for øyeblikket er ikke prosjektet politisk gjennomførbart.
Ringvei Nord består av totalt 3.500 meter ny vei, fordelt på i hvert fall tre geografiske områder. Toplankryss på Kjelle i vest og firefelts veg i Slagendalen med tre rundkjøringer i Kilen i sørøst, samt Frodeåstunnelen som forbindelsesleddet mellom disse. Byggestarten var i mai -04, og prosjektkostnaden er på 1.060 millioner 2006-kroner.

Drift i bystrøk

Å bygge nytt vegsystem flere steder i bystrøk medfører utfordringer utover de rene byggetekniske problemene. Faseplaner med midlertidige omlegginger av trafikksituasjonen, svært trange anleggsforhold, samt grunnervervsprosesser for totalt 40 eiendommer. I anleggsperioden på godt og vel tre år, har det tross alle anstrengelser ikke vært mulig å unngå ytterligere belastninger på det allerede hardt belastede vegsystemet. En viktig prinsipiell beslutning ble tatt - drivingen av Frodeåstunnelen ble kun gjort fra Kjelle og østover. Det aller meste av de totalt 350.000 kubikkmeterne med masse fra denne tunellen, ble deponert på pukkverket på Freste, vest for byen. Det har spart lokalmiljøene for besværlig massetransport gjennom Tønsberg.

Kjellekrysset

Anleggsområdet på Kjelle har hatt de fleste, kjente elementene når det gjelder vegbygging. Et toplanskryss med rundkjøringer i nord og sør, og kombinerte gang -, sykkel - og atkomstveger. Betongportalen går nå under det søndre sporet til NSB. - Både Kjelle og Kilen hadde vanskelige grunnforhold. Det var mye leire som krevde grunnforsterking, sier Mestas prosjektleder Leif Kjølen. Til sammen ble 45.000 kubikkmeter bløte masser skiftet ut og for å stabilisere grunnen er det satt ned 300.000 løpemeter kalksementpeler. Mesta har vært den største entreprenøren med tre store kontrakter. Arbeidene på Kjellekrysset og i Frodeåstunnelen, på 315 millioner kroner, i tillegg til strekningen Slagendalen til Vellebekken, og fra Vellebekken til Kilen. Disse to har en verdi på til sammen ca 244 millioner kroner eks mva.

Gjennom Frodeåsen

Den eneste tunnelen i Tønsbergpakka er 1910 meter lang, inkludert portaler og miljøtunnel. Den har to separate tunnelløp, hver av dem med to kjørefelt.

- Vi har hatt strenge krav til vanntetting, og lagt vekt på å gjøre en skikkelig tettejobb i tunnelen før vi sprengte den ut, sier Arvid Veseth, prosjektleder for Statens vegvesen, region sør. Totalt er det brukt ca 6000 tonn sement i forinjeksjonen i tunnelen. Tunnelen er opphengt med tett boltemønster og har betongelementer på veggene.

Slagendalen til Kilen

Utløpet av tunnelen i øst avslutter med en 180 meter lang miljøtunnel. I tillegg til anlegging av gang - og sykkelveger, er betongplatebrua over Vellebekken bygget som to separate bruer. Den firefelts og 600 meter lange strekningen med midtdeler langs Vellebekken ender ved Kilen. En smekker 140 meter lang gang - og sykkelbru rammer inn i de tre store rundkjøringene i øst.

- Anleggsområdet var ekstremt kompakt og med mange aktører i arbeid på samme tid, sier Veseth om arbeidene ved Kilen, der trafikken måtte legges om tre ganger.

Støy og miljø

For å unngå støybelastning over anbefalte grenseverdier, er det gjennomført tiltak med støyskjermer, blant annet i Slagendalen. I begge ender av Ringvei Nord finnes skjøre våtmarksområder som blir fulgt i miljøoppfølgingsprogrammet. Ramsar-konvensjonen, en internasjonal avtale for bevaring og bærekraftig bruk av våtmarker, la et ekstra press for å få gjennomført målet om nulltoleranse for utslipp til Presterødkilen og til Ilene. Det ble bygget et stort renseanlegg på Kjellesiden, der vaskevann fra tunnelen og vegvann ble renset i et sedimenteringsbasseng. Sigevannet fra deponiet går nå inn på kommunens overvannsledning. Også en utsatt salamanderart på Frodeåsen fikk nærmest forsikringer om at deres miljø ikke ville bli truet som en følge av arbeidene i tunnelen under.

Lokalmiljøet har ikke bare blitt berørt, men også involvert. Det er alltid viktig å gi fortløpende informasjon om prosessene underveis. Det ble gjennomført i velordnet stil fra byggeherren. Spesielt var informasjonsmøtene med beboerne i Slagendalen vellykkede.

- Vi ble imponert over den interesse som beboerne viste for arbeidet som pågikk i tunnelen under dem, sier Vegvesenets informasjonskonsulent Jorun Sætre.
Åpningen av Ringvei Nord er foreløpig utsatt. Vegvesenet fikk i fjor nye tunnelforskrifter og EU-direktiver fra Vegdirektoratet, som har medført forsinkelser. Arbeidet med styrings - og overvåkingssystemet innebærer en periode med testing og opplæring, før vegene åpnes en gang før påske.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter