Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ringvei Nord

‹ ›

Publisert: 18.01.2008 09:55. Sist endret: 27.11.2013 18:42.

Publisert: 18.01.2008 09:55. Sist endret: 27.11.2013 18:42.

  • Skrubben Havn

  • Berger Hage

  • Scandic Victoria Lillehammer

  • Torvbråten skole

Nettleder

Det strammer seg til

Les også:

  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nordre Follos ordfører: – Vi opplever at vi har utbruddet under kontroll
  • Åtte biler truffet av steinkaster i Drammen
  • Strengere tiltak for 15 nye østlandskommuner
  • Byggeprosjekter i Nordre Follo holdes åpne
  • NHO-direktøren vil ha tiltak for bedriftene som stenges ned innen få dager
  • Gjensidige: Stormskader fra Frank beløper seg til rundt 30 millioner kroner
  • 21 konkurser i uke 3
  • I dag kommer nye koronatiltak for Oslos naboer
  • Melby frykter at skolene må være på rødt nivå i lang tid
  • Veidekke: - Større sprik i feltet enn noensinne
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon

Flere kontrakter

  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken
  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Ringvei Nord
 

Ringveg nord
Sted:
Vestfold
Prosjektkostnad: 1.060 millioner kroner
Prosjekttype: Veiprosjekt
Byggherre: Statens Vegvesen, Region Sør
Lengde: 3,5 km, derav 1,9 km tunnel
Rådgivende ingeniører: Prosjekt- og byggeledelse: SVV Underentreprenører: Kjelle - Kilen: Mesta = Grunnarbeider Vellebekken - Kilen, Slagendalen: Martinsen & Duvholt = Mastefundamenter: Betonmast = Elektroteknikk: Bravida Oil & Energy = Lev. veilys, master og fundamenter: Multilux = Asfalt slitelag: Lemmikainen = Støytiltak Kjelle: RK Montasje = Støytiltak Slagendalen, SRO: Aventi = Lev. impulsventilatorer: Bemel Norge

Deler av Ringvei Nord ble tatt i bruk i sommer, og har hjulpet på trafikkavviklingen. Når hele vegsystemet er i drift kan Tønsberg sentrum være spart for en årsdøgntrafikk på 20.000 biler.

- Ringvei Nord er planlagt som en hovedvei utenom byen for å ta seg av trafikkavvikling i øst-vest retning. Tønsberg har tre store trafikale knutepunkt, Kjelle, Kilen og kanalbrua over mot Nøtterøy. Nå i fase 1 får vi gjort noe med de to første, forklarer prosjektleder Arvid Veseth i Statens vegvesen, Region sør.

Halvparten av all trafikk nordfra på E18 tar av inn til Tønsberg. Den nye vegen vil frigjøre sentrum for øst-vest trafikken, mens trafikken i nord-sør retning vil fremdeles bli skiltet gjennom byen. Den opprinnelige Tønsbergpakken skulle gi en helhetlig transportløsning for kommunene Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme. Finansieringen skal være basert på 95 prosent bompengefinansiering. En folkeavstemning ga motstanderne en foreløpig seier; Fase 2, arbeidet med kanalbrua til Nøtterøy, ble lagt på is. I det minste til konsekvensutredningen er foretatt, men for øyeblikket er ikke prosjektet politisk gjennomførbart.
Ringvei Nord består av totalt 3.500 meter ny vei, fordelt på i hvert fall tre geografiske områder. Toplankryss på Kjelle i vest og firefelts veg i Slagendalen med tre rundkjøringer i Kilen i sørøst, samt Frodeåstunnelen som forbindelsesleddet mellom disse. Byggestarten var i mai -04, og prosjektkostnaden er på 1.060 millioner 2006-kroner.

Drift i bystrøk

Å bygge nytt vegsystem flere steder i bystrøk medfører utfordringer utover de rene byggetekniske problemene. Faseplaner med midlertidige omlegginger av trafikksituasjonen, svært trange anleggsforhold, samt grunnervervsprosesser for totalt 40 eiendommer. I anleggsperioden på godt og vel tre år, har det tross alle anstrengelser ikke vært mulig å unngå ytterligere belastninger på det allerede hardt belastede vegsystemet. En viktig prinsipiell beslutning ble tatt - drivingen av Frodeåstunnelen ble kun gjort fra Kjelle og østover. Det aller meste av de totalt 350.000 kubikkmeterne med masse fra denne tunellen, ble deponert på pukkverket på Freste, vest for byen. Det har spart lokalmiljøene for besværlig massetransport gjennom Tønsberg.

Kjellekrysset

Anleggsområdet på Kjelle har hatt de fleste, kjente elementene når det gjelder vegbygging. Et toplanskryss med rundkjøringer i nord og sør, og kombinerte gang -, sykkel - og atkomstveger. Betongportalen går nå under det søndre sporet til NSB. - Både Kjelle og Kilen hadde vanskelige grunnforhold. Det var mye leire som krevde grunnforsterking, sier Mestas prosjektleder Leif Kjølen. Til sammen ble 45.000 kubikkmeter bløte masser skiftet ut og for å stabilisere grunnen er det satt ned 300.000 løpemeter kalksementpeler. Mesta har vært den største entreprenøren med tre store kontrakter. Arbeidene på Kjellekrysset og i Frodeåstunnelen, på 315 millioner kroner, i tillegg til strekningen Slagendalen til Vellebekken, og fra Vellebekken til Kilen. Disse to har en verdi på til sammen ca 244 millioner kroner eks mva.

Gjennom Frodeåsen

Den eneste tunnelen i Tønsbergpakka er 1910 meter lang, inkludert portaler og miljøtunnel. Den har to separate tunnelløp, hver av dem med to kjørefelt.

- Vi har hatt strenge krav til vanntetting, og lagt vekt på å gjøre en skikkelig tettejobb i tunnelen før vi sprengte den ut, sier Arvid Veseth, prosjektleder for Statens vegvesen, region sør. Totalt er det brukt ca 6000 tonn sement i forinjeksjonen i tunnelen. Tunnelen er opphengt med tett boltemønster og har betongelementer på veggene.

Slagendalen til Kilen

Utløpet av tunnelen i øst avslutter med en 180 meter lang miljøtunnel. I tillegg til anlegging av gang - og sykkelveger, er betongplatebrua over Vellebekken bygget som to separate bruer. Den firefelts og 600 meter lange strekningen med midtdeler langs Vellebekken ender ved Kilen. En smekker 140 meter lang gang - og sykkelbru rammer inn i de tre store rundkjøringene i øst.

- Anleggsområdet var ekstremt kompakt og med mange aktører i arbeid på samme tid, sier Veseth om arbeidene ved Kilen, der trafikken måtte legges om tre ganger.

Støy og miljø

For å unngå støybelastning over anbefalte grenseverdier, er det gjennomført tiltak med støyskjermer, blant annet i Slagendalen. I begge ender av Ringvei Nord finnes skjøre våtmarksområder som blir fulgt i miljøoppfølgingsprogrammet. Ramsar-konvensjonen, en internasjonal avtale for bevaring og bærekraftig bruk av våtmarker, la et ekstra press for å få gjennomført målet om nulltoleranse for utslipp til Presterødkilen og til Ilene. Det ble bygget et stort renseanlegg på Kjellesiden, der vaskevann fra tunnelen og vegvann ble renset i et sedimenteringsbasseng. Sigevannet fra deponiet går nå inn på kommunens overvannsledning. Også en utsatt salamanderart på Frodeåsen fikk nærmest forsikringer om at deres miljø ikke ville bli truet som en følge av arbeidene i tunnelen under.

Lokalmiljøet har ikke bare blitt berørt, men også involvert. Det er alltid viktig å gi fortløpende informasjon om prosessene underveis. Det ble gjennomført i velordnet stil fra byggeherren. Spesielt var informasjonsmøtene med beboerne i Slagendalen vellykkede.

- Vi ble imponert over den interesse som beboerne viste for arbeidet som pågikk i tunnelen under dem, sier Vegvesenets informasjonskonsulent Jorun Sætre.
Åpningen av Ringvei Nord er foreløpig utsatt. Vegvesenet fikk i fjor nye tunnelforskrifter og EU-direktiver fra Vegdirektoratet, som har medført forsinkelser. Arbeidet med styrings - og overvåkingssystemet innebærer en periode med testing og opplæring, før vegene åpnes en gang før påske.

Tekst og foto: Trond Joelson

Nøkkelord:

Prosjekter, Bildekarusell
 

BNL: - Ikke nedstenging av byggeplasser

 

Veidekke:
- Større sprik i feltet enn noensinne

 

Slik rammes byggevare-handelen i Oslo-
regionen av nedstengingen

 

Byggeprosjekter i Nordre Follo holdes åpne

 

21 konkurser i uke 3

NHO-direktøren vil ha tiltak for bedriftene som stenges ned innen få dager

Annonsørinnhold
 

COWI på storjakt etter 70 nye ingenørder

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen