Bensin må koste 25 kr literen for kutte CO2

En dobling av bensinprisen til 25 kroner literen må til for å oppnå vesentlige kutt i CO2-utslippene fra transportsektoren.

 

Det går fram av en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som også slår fast at lavere kollektivpriser og omfattende forbedringer av togtilbudet ikke vil ha særlig betydning for norske CO2-utslipp.

Hvis man satser ensidig på lavere kollektivsatser, spises gevinsten fra endrede transportmiddelvalg opp av økt transportaktivitet totalt og av at gående og syklende går over til å reise kollektivt, sier instituttsjef Lasse Fridstrøm ved TØI til Aftenposten.

Instituttets beregninger viser at en dobling av bensinprisen vil gi 19 prosent mindre biltrafikk i 2020 enn om prisene holdes konstant. Det vil igjen gi en reduksjon i utslippene på 12 prosent fra persontrafikken totalt, fordi noen av reisene vil flyttes til fly og buss.

En tredobling av prisen på bensin og diesel vil for øvrig kutte biltrafikken med 31 prosent, og gi en utslippsreduksjon på 18 prosent fra persontrafikken samlet.
Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet tror ikke det er aktuelt å doble bensinprisen.

- Det rammer næringslivet, og folk som bor der tilgangen til alternativ transport er manglende. Restriktive tiltak for biltransporten må settes inn i områder hvor det finnes godt utbygget alternativ transport, som i byene, sier han.