BNL fornøyd med klimaforliket

- Det er svært gledelig at partiene på Stortinget er blitt enige om et klimaforlik, sier kommunikasjonsdirektør i BNL Audun Lågøyr. 

Det ble i dag enighet om et bredt klimaforlik i Stortinget. Flere av punktene i den 11 sider lange avtalen omhandler bygg og anlegg. Stortinget vil nå blant annet trappe opp satsingen på Lavenergiprogrammet.

BNL har over lengre tid arbeidet for en klarere prioritering av bygg som satsingsområde for klimameldingen. Det er derfor svært gledelig at regjeringspartiene og opposisjonen er enige om en satsing på Lavenergiprogrammet, skriver BNL i en pressemelding.

- Klimaavtalen er også klar på at det skal settes av tilstrekkelig med midler til kompetanseoppbygging i byggenæringen.
For byggenæringen er det viktig at det er tverrpolitisk enighet om utvikling av mer energi- og miljøvennlige byggevarer og byggeløsninger, sier Lågøyr.

Nedenfor følger punktene om bygg i klimaforliket:
8. Bygg
8.1. Satsing på energieffektive bygg gjennom Enova
Partene er enige om en betydelig økt aktivitet innen utvikling av energieffektive bygg. Partene legger til grunn at en del av økningen i Energifondet går til å styrke Enovas program for "Bygg, bolig og anlegg" slik at det gis større muligheter til å utvikle og ta i bruk nye effektive byggemetoder og materialer. I dag dekker programmet både eksisterende og nye næringsbygg, boliger, og anleggsprosjekter Styrkingen av satsingen vil innebære at det nå gis muligheter for å utvide programmet og oppnå flere konkrete resultater og varige markedsendringer på bygg- og anleggssiden.

Partene er enige om at vilkårene for utbygging av fjernvarme må styrkes.

8.2. Utfasing av oljefyring gjennom Enova
Partene anser det som viktig med økt innsats på tiltak for å erstatte oljefyring med fornybar energi. Støtte til investeringer i varmeproduksjon basert på bioenergi, avfall eller varmepumper er dekket av Enovas programmer innen varme og foredling av brensel. Enovas programmer rettet inn mot industrisektoren bidrar også til redusert bruk av olje eller omlegging til fornybar energi. Partene legger til grunn at de økte rammene i Energifondet bidrar til en betydelig økt aktivitet og betydelig økte resultater innen konvertering av oljefyring og omlegging til fornybar energi. Som varslet i klimameldingen vil regjeringen vurdere å innføre forbud mot å erstatte gamle oljekjeler med ny i bestående bygg.

8.3. Handlingsplan for overgang fra fossile til fornybare energikilder til oppvarming
Partene er enige om at det innen utgangen av 2008 lages en handlingsplan for overgang fra fossile energikilder til fornybare energikilder til oppvarming. Partene er enige om at det skal sikres målrettet og koordinert virkemiddelbruk for økt utbygging av bioenergi med inntil 14 TWh innen 2020. Partene er enige om at det skal etableres en støtteordning til konvertering av oljekjeler til fornybar varme i regi av Enova. Partene er enige å om å vurdere å innføre forbud mot å erstatte gamle oljekjeler med ny i bestående bygg, og å innføre forbud med hjemmel i plan- og bygningsloven mot installering av oljekjel i nye bygninger. Loven skal etter planen tre i kraft 1. januar 2009. Partene er videre enige om at det skal arbeides videre med å sikre at det ikke legges om fra olje til strøm ved utskifting av oljekjel i bestående bygg.

8.4. Bygningsstandard
Partene anser det som viktig at det er fastslått at energikravene i Teknisk forskrift skal revideres langt oftere enn det som hittil har vært vanlig, minimum hvert femte år.

Partene er enige om at erfaringene med passivhus skal følges opp, og at det skal vurderes å innføre krav om passivstandard for alle nybygg innen 2020.

8.5. Lavenergiprogrammet
Partene er enige om at satsingen på det nylig etablerte lavenergiprogrammet trappes opp. Det settes av tilstrekkelige midler til kompetanseoppbygning i næringen, gjennomføring av forbildeprosjekter og forskning og utvikling på stadig mer energi- og miljøvennlige byggevarer og byggeløsninger.

8.6. Kontroll og tilsyn i byggesaker
Partene anser ikke dagens system med egenkontroll i byggesaker som tilfredsstillende, og det er derfor enighet om at det skal innføres nye og strengere regler om kontroll og tilsyn i byggesaker i forbindelse med ny plan- og bygningslov. Kontrollen skal være obligatorisk og uavhengig. Det kan også gis forskrifter om hvilke områder det kan føres uavhengig kontroll og tilsyn på. Partene menet at nye energikrav vil være et viktig område for skjerpet kontroll med byggetiltaket og økt tilsynsvirksomhet fra kommunens side.

8.7. Enøk
Partene er enige om at det skal være gode støtteordninger gjennom Husbanken og Enova for enøk-tiltak i bedrifter og husholdninger.

8.8. Fleksible energisystemer til oppvarming i offentlige bygg
Partene er enig i at offentlige nybygg, så langt det er praktisk mulig, må overgå de til enhver tid gjeldende energikrav.

Partene er enige om å innføre krav om fleksible energisystemer i alle nye offentlige bygg og ved hovedombygging av offentlige bygg på over 500 kvm.

Partene er enige om å forberede forbud mot oljefyring som grunnlast i offentlige bygg og næringsbygg over 500 kvm når man erstatter gamle oljekjeler eller i forbindelse med hovedombygginger som berører varmeanlegg, fra 2009. Det tas endelig stilling til spørsmålet i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.

8.9. Energisjekk
Partene er enige om at det skal arbeides videre med en ordning med tilbud om energisjekk av boligbygg for å bidra til å realisere enkle og effektive sparetiltak innen 2009.