- En vedlikeholdsplan

Transportetatenes forslag til ny Nasjonal transportplan preges av et svært begrenset økonomisk handlingsrom, mener NHO-direktør Petter H. Brubakk. 

Brubakk, som er direktør for næringspolitikk i NHO, ser små rom for nyinvesteringer i forslaget til Nasjonal transportplan 2010–2019 som etatene, sammen med Avinor, la frem torsdag. Det er først og fremst en vedlikeholdsplan, mener han.

Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor AS har lagt frem et forslag til bruk av ressursene innenfor en økonomisk planramme satt til ti ganger budsjettforslaget for 2007, med marginalvurderinger pluss-minus 20 prosent. - Denne rammen ligger etter vår oppfatning langt under det som er nødvendig for oppgradering og investering i samferdselsnettet, sier Brubakk.

Vanskelig å akseptere
- Store uløste investeringsoppgaver kan med dette ikke realiseres i kommende NTP-periode. Et stamnett som ikke vil kunne bygges om til ønsket standard innen overskuelig fremtid, er noe næringslivet har vanskeligheter med å akseptere, sier Brubakk.

Snevre økonomiske rammer har bidratt til å redusere transportetatenes handlingsrom i forhold til synliggjøringen av reelle faglige anbefalinger. Transportetatenes stamnettutredninger viser et utbyggingsbehov på størrelsesorden 400 mrd. kr. Planforslagets rammer vil ikke kunne dekke dette behovet.

60 år
- Med gitt økonomisk ramme, og med maksimal utnyttelse av bompengepotensialet, vil det ta om lag 60 år å oppnå den gode standarden vi mener stamvegnettet bør ha innen 20 år, sier Brubakk.

Behovet for drift og vedlikehold har vært sterkt undervurdert og tildelte midler har vært langt lavere enn det som har vist seg nødvendig for å stoppe forfallet av veiene. De årlige rammene til drift og vedlikehold foreslås derfor økt med 1,4 mrd. kr i forhold til dagens nivå.

- NHO støtter prioriteringen av vedlikehold, men registrerer samtidig at dette etterlater svært lite igjen til nyinvesteringer i stamnettet, sier Brubakk.

Redusert konkurranseevne
- Norsk samferdsel preges av mangelfull infrastruktur og dårlig fremkommelighet. Dette gir høye transportkostnader og bidrar til å redusere konkurranseevnen til norsk næringsliv. Skal norske bedrifter fortsatt være konkurransedyktige i fremtiden, er det nødvendig med en betydelig økt satsing på transport, sier Brubakk.

I SamferdselsLøftet - NHOs forlag til prioriteringer og økonomisk ramme i NTP 2010–2019 - legger NHO opp til at de viktigste veiene må tas innen ti år. Dette, samt ekstra investeringer for tiltak på jernbane og en sikring av stamveitilknytning til de viktigste havnene, innebærer mer enn en dobling av det årlige investeringsnivået til det nasjonale stamnettet i forhold til dagens bevilgninger.