Bare på det statlige veinettet er det i dag et etterslep i vedlikehold på 15 milliarder kroner. Den dårlige standarden fører til kostnader både for privatpersoner og næringsliv i form av lengre kjøretid, ulykker og skader på kjøretøy.
Samtidig mener BNL at den totale rammen må heves, slik at det i neste planperiode blir rom for flere nødvendige nyinvesteringer.
BNL har i flere sammenhenger vist til at erfaringene fra de tre OPS-prosjektene på vei er gode når det gjelder framdrift. Derfor er det positivt at etatene i sitt forslag til NTP nå ønsker å bruke prosjektfinansiering på flere store vei- og jernbaneutbygginger.
Debatten om investeringer og vedlikehold i samferdselssektoren har lenge vært preget av en diskusjon om økonomiske rammer og i liten grad om hvordan vi kan utnytte anleggsbransjens kapasitet på en best mulig måte.
- Statens vegvesen nå tar til orde for å tenke nytt når det gjelder gjennomføringen av utbedringstiltak. Dette ønsker vi velkommen, sier adm. direktør Sverre A. Larssen i en kommentar til forslaget til Nasjonal Transportplan som ble lagt frem i dag.
Det er definitivt et behov for nye kontraktsformer som kan modernisere utbygging og vedlikehold av veinettet. BNL tok i juni i 2007 i et møte med samferdselsministeren til orde for å kombinere drift, vedlikehold med en utbedring av veistandarden. Statens vegvesen argumenterer nå for det samme i planutkastet.
- BNL tror dette er et klokt tiltak for å utnytte anleggsbransjens ressurser på en mer effektiv måte samtidig som man får en større gevinst av statlige vedlikeholds- og investeringsmidler. Vi håper at de nye kontraktsformene kan utvikles gjennom en tett dialog mellom Statens vegvesen og hele anleggsbransjen sier Larssen.