Sammenhengende transportnett

I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) 2010-2019 blir alle transportformene sett i sammenheng for å gi et pålitelig og mer robust nasjonalt transportnett. 

Nasjonal Transportplan

* Forslaget til Nasjonal transportplan 2010-2019 er utarbeidet av de statlige transportetatene Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen, samt Avinor AS.
* Planen består av faglige anbefalinger til regjeringens arbeid med stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan. Stortingsmeldingen skal etter planen legges fram i desember 2008 og behandles av Stortinget i vårsesjonen 2009.
* Nasjonal transportplan revideres hvert fjerde år, og dette er tredje gang planen fremmes. 

I planen legges det opp til å effektivisere og bedre sammenkoplingen mellom hver enkelt transportform for å møte befolkningens og næringslivets krav til transportsystemet, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Drift og vedlikehold
Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen foreslår å prioritere drift og vedlikehold høyest i den neste tiårsperioden. Transportetatene vil tilby brukerne et pålitelig og forutsigbart transportsystem og ivareta verdiene i infrastrukturen.

Investeringer
Avinor venter fortsatt økning i flytrafikken og gir høy prioritet til investeringer i kapasitetsfremmende tiltak, blant annet med bygging av terminal to og båndlegging av areal for en tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen.

Ettersom Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen har valgt å prioritere drift og vedlikehold blir det mindre penger igjen til investeringer. Mange større veg- og jernbaneprosjekter som inngår i NTP 2006-2015 får derfor ikke plass i etatenes forslag til NTP for perioden 2010-2019.

Transportetatenes stamnett- og sektorutredninger viser meget store investeringsbehov, totalt rundt 400 mrd. kr. Med dagens økonomiske rammer vil ikke behovet kunne dekkes i overskuelig framtid.
Mindre, målrettede tiltak

For å oppfylle målene om framkommelighet, sikkerhet, miljø og universell utforming prioriterer etatene mindre, målrettede tiltak framfor større strekningsvise investeringer. Satsingen på gang- og sykkelveger dobles fra handlingsprogrammet for 2006-2009. Jernbaneverket øker andelen av mindre investeringer i eksisterende infrastruktur fra 20 til 50 prosent. Statens vegvesen dobler sin satsing på mindre, målrettede investeringstiltak sammenlignet med handlingsprogrammet for perioden 2006-2009.

Sikkerhet
Avinor har som mål å forbedre flysikkerheten ytterligere. Ulykkesfrekvensen for jernbane er svært lav. Jernbaneverket vil prioritere oppgradering av stasjonsanlegg, sikring av planoverganger og rassikring for å øke sikkerheten ytterligere. Sjøtrafikken styres gjennom et detaljert, internasjonalt regelverk. Kystverket vil videreutvikle dagens sikkerhetstiltak og sørge for en internasjonal harmonisering i tråd med norsk praksis. Statens vegvesen foreslår å øke innsatsen til spesielle trafikksikkerhetsinvesteringer vesentlig. Kombinert med økt kontrollvirksomhet og en sikrere bilpark kan dette bidra til at antall drepte og hardt skadde blir redusert med minst en tredel i 2020, til tross for at trafikken forventes å øke med 20 prosent.

Sammenhengende transportnett
Transportetatene foreslår at 20 stamnetthavner og åtte jernbaneterminaler som er en del av det nasjonale transportnettet, får stamvegtilknytning. Det samme gjelder alle Avinors stamlufthavner samt Sandefjord lufthavn, Torp og Moss lufthavn, Rygge. Det foreslås tiltak for å bedre tilknytningen mellom transportformene.

Klimagassutslipp
Transport står i dag for 29 prosent (15,4 mill. tonn) av klimagassutslippene i Norge. Klimameldingens prognose for klimagassutslippene fra transport i 2020 er 19,8 mill. tonn. Målet i klimameldingen er å redusere utslippene med 2,5-4 mill. tonn i forhold til 2020-prognosen.

Det er et mål å få mer av godstrafikken som går over lengre distanser på veg over på jernbane og sjø for å redusere klimagassutslippene. Jernbaneverket foreslår å doble kapasiteten for godstransport på bane i planperioden. Raskere utskifting av bilparken til mer miljøvennlige kjøretøy og innblanding av biodrivstoff er andre tiltak som vil redusere utslippene. Dette er virkemidler som ligger utenfor transportetatenes ansvarsområde.