Krafttak for vegvedlikeholdet

Tilstanden på vegnettet preges av manglende vedlikehold. I forslaget til Nasjonal transportplan for de ti neste årene vil Statens vegvesen styrke drift og vedlikehold med 30 prosent.

 

I tillegg settes det fokus på vegtrafikkens klima- og miljøutfordringer.

- Vedlikeholdet må tilføres ressurser som gjør det mulig å stoppe forfallet og som gjør oss i stand til å drifte vegnettet slik at det er best mulig for brukerne, fastslår vegdirektør Terje Moe Gustavsen.


Drift og vedlikehold
Bevilgningene til drift og vedlikehold har vært stabile de siste 20-30 årene. Samtidig er trafikken tredoblet. Et mer komplisert vegnett, sammen med økte standardkrav, har gitt økte kostnader. Forfallet av riksvegnettet anslås til drøyt 15 milliarder kroner.

- Det er nødvendig å sette av minst 1,6 milliarder kroner mer pr. år for å opprettholde og styrke kvaliteten på vegnettet, sier Gustavsen.


Klimautfordring
Beregninger viser at vegtrafikken står for nærmere 20 prosent av klimautslippene i Norge.

- Dette er en stor utfordring. I tillegg er det ventet stor økning i vegtrafikken i årene som kommer. Derfor er det viktig å få godstrafikk fra veg til bane og sjø, samt å stimulere til bruk av mer miljøvennlige biler og drivstofftyper. Samtidig er det viktig å tilrettelegge for mindre bilbruk gjennom å lage gode gang- og sykkelveger og bidra til mer kollektivbruk, mener vegdirektøren.


Målrettede tiltak
Vegvesenet vil bruke 660 millioner kroner mer pr. år til investeringer for å bedre trafikksikkerheten og for å fjerne ’flaskehalser’ langs stamvegnettet. Dette er en dobling i forhold til dagens budsjett.

- Målet er å redusere antallet drepte og hardt skadde med minst en tredjedel i planperioden. Vi vil derfor ha økt satsing på midtrekkverk og andre sikkerhetsskapende tiltak, lover Gustavsen.

Det foreslås å doble investeringene i gang- og sykkelveger. Arbeidet med utbedring av holdeplasser og terminaler til universell utforming og utbygging av raste- og hvileplasser for tungtransporten vil fortsette.


Stamvegnettet
Transportetatene har fått i oppdrag å utrede planrammer på dagens 2007-nivå. I tillegg har man vurdert hvordan det skal prioriteres om man får rammer på pluss 20 prosent eller minus 20 prosent.

Ved å prioritere mer til drift, vedlikehold og målrettede investeringstiltak, blir det færre større utbyggingsprosjekter. Utredninger har vist at det er behov for å investere 230 milliarder kroner for å få en god standard på stamvegnettet.

- Dette kan oppnås i løpet av vel 30 år dersom pluss 20 prosent-rammen legges til grunn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Les mer på ntp.dep.no/