Bilfinger Berger i millionkrangel

Byggingen av bru over Imarsundet får rettslig etterspill. Bunnforholdene skapte hodebry for entreprenøren. Nå krever Bilfinger Berger drøyt 37 millioner kroner i erstatning, skriver Tidens Krav.

Det er Samferdselsdepartementet (Statens vegvesen) som sitter på den andre siden av rettssalen når tyske Bilfinger Berger legger fram sitt erstatningskrav.

Nordmøre tingrett har satt av halvannen uke til behandling av saken i slutten av april. Ifølge tingrettens berammingsliste gjelder saken tvist om sluttoppgjør.

Forsinket
Bunnen under fundamentene skapte store problemer for entreprenøren da Imarsundbrua i Aure ble bygd i 2006. Montering av bruelementene ble forsinket. Ustabile bunnforhold gjorde at dette arbeidet både ble mer tidkrevende og vanskelig enn ventet. Arbeidet med brua var en tid fire måneder forsinket, men mye av forsinkelsen ble tatt inn igjen.

Dårleg botn for Imarsundbrua

Bilfinger Berger mener at de ikke hadde mulighet til å fundamentere Imarsundbrua som forutsatt i anbudsgrunnlaget, og at dette var en prosjekteringsfeil som veivesenet må ta ansvaret for.

- Vårt krav er på 37,5 millioner kroner, sier advokat Anders Pind. Han skal føre saken for den tyske entreprenøren.

 

Brulengden er totalt 550 meter, fordelt på 5 spenn, som varierer mellom 90 og 120 meter.
Total brubredde er 8,1 meter.

Underbygning består av 3 skivepilarer fundamentert på rammede stålpeler til fjell, evt. til rammekriteriene er nådd.

 
 
 1 pilar fundamentert direkte på fjell, samt 2 landkar som også er fundamentert direkte på fjell.
Vanndybder i aksene med stålpeler varierer fra ca. 15 meter til ca. 40 meter.
Vanndybde for pilar fundamentert direkte på fjell er ca. 12 meter.
Overbygning er en stålkasse med betongdekke.

«Entreprenørens risiko»
Statens vegvesen hevder på sin side at bunnforholdene var entreprenørens risiko, og krever 4,5 millioner kroner i dagmulkt for den tiden prosjektet ble forsinket.