Produksjonsavdelingen blir AS

I endringsproposisjonen som Samarbeidsregjeringen nå legger frem, slås det fast at produksjonsavdelingen i Statens vegvesen skilles ut som et eget aksjeselskap. Når dette kan gjennomføres er noe usikkert, men dette blir endelig bestemt senest ved fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett i vår.

Samarbeidsregjeringen mener de viktigste fordelene med AS-modellen er et juridisk skille mellom Statens vegvesen som byggherre og produksjonsavdelingen som utbygger. I tillegg vil Statens vegvesen nå kunne rendyrke byggherre-rollen. Det pekes også på at et AS ikke må få en for gunstig åpningsbalanse, ei heller må selskapet i forkant bli tildelt for mange funksjonskontrakter som fødselshjelp. Mest sannsynlig vil aksjene i selskapet bli eid av nærings- og handelsdepartemnetet. Samarbeidsregjeringen ønsker også full konkurranseeksponering av Jernbaneverkets og Kystverkets produksjonsavdelinger. Med støtte fra Frp vil dette kunne gjennomføres, og det er vel ingen som tror ikke Frp henger seg på forlsaget. Færre vegkontor I forslaget til statsbudsjett fra Arbeiderpartiet, ble det foreslått en omorganisering av forvaltningsdelen i Statens vegvesen. Det innebærer at man går fra 19 vegkontor til fem. Samarbeidsregjeringen støtter denne omleggingen og den vil følge det tidsskjema som er skissert, selv om det muligens kan bli endringer i grensedragningen mellom regionene. I 2004? Disse punktene ble lagt frem for bedriftsledermøtet i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg torsdag kveld. Det er vel ikke nødvending å påpeke at stemningen ble god når det kom frem av produksjonsavdelingen til Statens vegvesen skal bli et AS. Spørsmålet nå er hvor raskt dette kan skje. - Vi vil arbeide for å få produksjonsavdelingen omgjort til et AS så raskt som mulig. 2004 kan være et realistisk tidspunkt, men det er heller ikke umulig at det kan skje til 2003, påpekte Erik Riste, politisk rådgiver i Høyres stortingsgruppe. Byggeindustrien kommer tilbake senere med mer nytt fra endringsproposisjonen til Samarbeidsregjeringen.