EU-krav stopper ikke Eiksundsambandet

EU vil innføre nye og strengere krav for hvor bratte undersjøiske tunneler kan være. Men dette stopper ikke Eiksundsambandet, skriver Sunnmørposten.

. Her starter byggearbeidene i dag. Nye EU-krav, som skal gjelde fra 2005, sier at stigningsgraden i tunneler ikke skal overstige fem prosent. Det betyr at alle de fem undersjøiske tunnelene i Møre og Romsdal er for bratte. Men disse tunnelene ligger ikke på vegstrekninger som omfattes av EUs nye krav. Godøytunnelen har en stigningsprosent på 10, Valderøytunnelen og Ellingsøytunnelen har begge på 8,5 prosent, det samme har Fannefjordtunnelen i Molde - mens Freifjordtunnelen på Nordmøre har en stigningsrad på ni prosent. - Hadde vi skulle ha fulgt dette regelverket på alle våre tunneler, hadde ingen av disse fem undersjøiske tunnelene blitt bygd. De hadde rett og slett blitt for dyre. Godøytunnelen måtte jo for eksempel ha vært bygd dobbelt så lang som i dag, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen. I dag skal han være til stede når arbeidet starter og første dynamittsalva på Eidsundsambandet blir fyrt av. Fra Eika og ned til bunnen blir stigningsgraden på 10 prosent, dobbelt så bratt som det EU ønsker.