Vil forske mer på skolebygg

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) vil ha mer forskning på betydningen av skolebygg for elevenes læringsutbytte.

 

- Jeg vil ta initiativ til forskning på forholdet mellom organisering og bygg og elevenes læring, sier Solhjell til Aftenposten.

En rekke lærere og skoleforskere har kritisert dagens organisering med baserom, grupperom og auditorier. Åpne skoler av denne typen har blant annet fått kritikk for å være for åpne, for å gi for mye støy og for å gi for få faste rammer for elevene.

- Det man kan si helt sikkert, er at man kan lage gode skoler både med tradisjonelle klasserom og med større grad av fleksibilitet. Jeg har vært på skoler av begge slag. Men vi vet for lite systematisk om sammenhengen mellom organisering av bygg og hva elevene lærer. Derfor har også statsministeren sagt at vi må vurdere om man har faste nok rammer, sier Solhjell.
Tidligere har Norsk Form etterlyst forskning på skolebygg.