Vegvesenet tar grep

Statens vegvesen tar nå grep for å rette opp i de manglene Agendarapporten påpekte, skriver de i en pressemelding.

Agenda Utredning & Utvikling ble engasjert av Samferdselsdepartementet for å se på forholdene fra perioden med utbyggingen av E18 i Nordre Vestfold og frem til i dag. Konklusjonen var at Statens vegvesen i dag i hovedsak har tilstrekkelige gode systemer for formidling av styringssignaler og rapportering av styringsinformasjon. Agenda påpekte imidlertid at systemene ikke er tilstrekkelig utviklet når det gjelder rapportering av foretatt kontroll av kvalitet i utbyggingsprosjektene.

Blant tiltakene er et forskningsprosjekt på risikostyring av utbyggingsprosjekter, en egen intern tunnelskole og utvikling av rutinene for å oppnå et komplett teknisk kvalitetssystem.

Bedre rapportering
Statens vegvesen erkjenner at det må utvikles bedre rutiner for å oppnå et komplett teknisk kvalitetssystem hvor rapportering til overordnet nivå inngår på samme måte som det rapporteres på økonomi og framdrift. Statens vegvesen har også opprettet et datasystem der alle tekniske sluttrapporter og fagrapporter blir lagt, slik at en kan lære.

Risikostyring
Statens vegvesen deltar på et forskningsprosjekt om risikostyring av utbyggingsprosjekter. Prosjektet er støttet av Norsk forskningsråd og kalles ”Praktisk styring av usikkerhet” (PUS) og skjer i samarbeid med blant andre Statoil Hydro, Telenor, Jernbaneverket, Forsvarsbygg og Statsbygg.

Strategien i risikostyring er å analysere og kartlegge risikofaktorer i forskjellige deler av et prosjekt og fordele ansvar til den aktør som mest effektivt kan redusere risikoen. Statens vegvesen har ikke gode nok metoder for dette i dag eller verktøy og prosedyrer for å følge opp usikkerhet og risiko i gjennomføringsfasen i et utbyggingsprosjekt. Situasjonen er heller ikke spesiell for Statens vegvesen, men felles for mange store utbyggingsaktører i dag.

Tunnelskole
Arbeidet med opplæring og informasjon om sikring av kvalitet i utbyggingsprosjekter er sterkt vektlagt i organisasjonen de seneste årene. Utbyggings- og Teknologiavdelingen har gjennomført kurs i alle regionene om dette samtidig som det er opprettet et formelt fagnettverk som skal arbeide med teknisk kvalitet.

I løpet av 2008 starter også etatens ”Tunnelskole”, en omfattende intern opplæring om alle sider ved tunnelarbeid.

Forbedringspotensial
- Statens vegvesen registrerer med glede at Agendarapporten i all hovedsak gir en positiv framstilling av de styrings- og rapporteringssystemer som etaten har etablert siden den store omstillingen i 2003. Men etaten ser samtidig at den fortsatt har potensial for forbedring på flere konkrete områder som det blir jobbet iherdig med i fortsettelsen. PUS-prosjektet, fagnettverket, tunnelskolen, bransjesamarbeid og HMS-opplæring er noen av flere viktige tiltak som det nå jobbes med for å nå de nevnte forbedringsmålene med blant annet utviklingen av risikostyring i utbyggingsprosjekter, skriver Vegdirektøren i sin redegjørelse til Samferdselsministeren. 

Les Agendarapporten her