Jernbaneforum Sør fortsetter arbeidet for Sørvestbanen

Etter den store jernbanekonferansen i Oslo onsdag 20 februar er det klart at arbeidet med å skyve fram Sørvestbanen som et realistisk jernbaneprosjekt fortsetter med full kraft.

Interessesammenslutningen Jernbaneforum Sør, som består av fylkene fra Vestfold til Rogaland, vil ha prosjektet realisert innen 2015, melder Jernbaneverkets nettsted. Det var samlet nærmere 180 deltakere på årets store jernbanekonferanse. Arrangør var Jernbaneforum Sør i samarbeid med Jernbaneverket. Blant deltakerne var folk fra departement, næringsliv, fylkeskommuner og transportselskaper, foruten samferdselsministeren selv. Også folk fra utenlandske jernbaneselskap og deltok. Modellen for finansiering av den svenske storutbyggingen av Botniabanan kan danne er forbilde for en liknende løsning for Sørvestbanen. Fakta om Sørvestbanen: Strekning: Oslo Vestfold Grenland Kristiansand Stavanger Delt inn i fire utbyggingspakker: -Sørlandsbanepakken: Dobbeltspor Jæren, godsterminal Ganddal og rassikring Drangsdalen: 1,82 mrd. Kr -Sammenkoblingspakken: Enkeltspor Porsgrunn Skorstøl, ny stasjon i Skien, nordre tilsving Arendal: 4, 07 mrk.kr -Vestfoldbanepakken: Dobbeltspor Holm Nykirke, Barkåker Tønsberg og enkeltspor Larvik Porsgrunn: 4, 50 mrd. Kr. Sørvestbanen vil gi reisetider slik: Oslo Kristiansand : 3t Oslo Tønsberg: 1t Tønsberg Kristiansand 2t 25 min. Kristiansand Stavanger 2t 15min Oslo Porsgrunn 1t 40 min.