Lekeskolen en ulykke

De stadige reformene i norsk skole har vært en ulykke, spør du oss. Nå er vi snart på jumboplass i OECD når det gjelder kunnskapsnivå blant elevene og det har vi oss selv - eller våre skolepolitikere å takke for. Det store folkeflertallet som egentlig har vært i mot det meste av reformer, har sittet musestille og latt dette viktige tema nærmest vært en ikke-sak. Det har vært overlatt til såkalte eksperter som har funnet på all verden med dumskap.

 

På mange måter har det vært en prøvelse å være foreldre i de siste årene dersom man har hatt elever i skolen. Spesielt i barneskolen har det vært ille. Det har blitt en lekeskole hvor krav til lærdom nærmest er blitt borte. Det er også et problem at i denne del av skolen er det alt for mange kvinnelige lærere i forhold til menn. Det har gjort noe med guttene i skolen. Mange kvinnelige lærere har opplagt valgt side - og da er det de føyelige jentene som har vunnet. Det er de som har fått oppmerksomheten, mens guttene har gått for lut og kaldt vann. Ja, dette er en oppfatning mange deler, men å si noe slikt offentlig er jo livsfarlig. Men dette kan være en av grunnene til at guttene er kommet så mye dårligere ut i lekeskolen enn jentene. Selvsagt finnes det unntak, mange unntak.

Nå møter vi problemet med at så alt for mange har problemer med matematikk og reell kunnskap. Det har nærmest vært slik at man skulle leke seg til samkvem. Det viktigste har vært at elevene skulle lære seg å omgås, ha respekt for hverandre - og alt dette er gode egenskaper. Men at elevene samtidig ikke skulle kunne lære noe, er for oss totalt ubegripelig.

I nyttårstalen tok statsministeren et oppgjør med skolereformantene. Det var på tide. Nå er det kanskje blitt stuerent å fremføre kritiske synspunkter til skolen. Det er ikke for sent å snu, men vi har snart en generasjon nordmenn som har mistet mye kunnskap på ferden takket være overivrige eksperter og politikere. Mange elever har nærmest vært som forsøksdyr. Nå virrer mange av dem rundt i et vakuum.

Mange av reformantene har kun vært opptatt av teori. Selvsagt skal vi ha teori i skolen, men da skal man virkelig lære teori. Man skal etter barneskolen kunne lære og skrive i tillegg til at man må ha med seg et minstemål av regneferdigheter. Dette skal selvsagt videreutvikles i ungdomsskole og i videregående skole.   

I løpet av den tiden som har gått, er nærmest alt som heter praktisk læring i skolen blitt rasert. Håndverksfagene er blitt fullstendig ødelagt. Her trengs en gjenreisning og et krafttak. La de som ønsker en mer praktisk utdanning få det. Valgfriheten må komme tilbake. Det betyr ikke at alt skal være fritt frem. Men nå er det på tide at elevene både lærer seg hvordan man skal tilegne seg kunnskap - og at de virkelig får denne viktige ballasten med seg videre i livet. En viss gjenreisning av disiplin og orden er da heller ikke å forakte.