Lykke til Mesta!

Torsdag ble navnet på Vegvesenets utskilte produksjonsselskap offentliggjort. Det midlertidige navnet Vegproduksjon ble erstattet med Mesta. Vi ønsker adm. dir. Kyrre Olaf Johansen og hans nær 5 000 ansatte lykke til. Dette blir et betydelig selskap. Håpet er at både dette selskapet og andre entreprenører som jobber i veisektoren, får nok oppdrag i årene som kommer. Det er det politikerne som bestemmer.

Når det gjelder navnet, er det nok noen som må ha litt tid for å venne seg til det. Men vi regner med at det snart er godt innarbeidet - i alle fall i byggenæringen. Det er en lang prosess som ligger bak det som nå skjer. Men etter at de politiske vedtak ble gjort, har det egentlig gått med stormskritt. For mange har det vært mye usikkerhet, men nå når brikkene har fallt på plass, er det bare å brette opp skjorteermene. Når Johansen sier at kundene står fritt i å velge, og at Mesta må gjøre seg fortjent til oppdrag, tror vi ham på det. Vi tror på at det kommer til å bli en fair konkurranse - og vi er overbevist om at denne nye konkurransesituasjonen også vil føre til at samfunnet får bygget og vedlikeholdt mer vei for pengene. Mange av de private entreprenørene har vært opptatt av å få en slik konkurranse. Noen har ment at det nye Mesta har fått med seg for mye i bagasjen, men når et statlig foretak skal gjøre opp sitt bo, må det også gjøres på en skikkelig og god måte. Mesta har en meget solid og erfaren arbeidsstokk. Det er sagt at de har minst 50 000 års erfaring. Vi tror nok at man kanskje kan snakke om 100 000 års erfaring med å bygge vei og anlegg. Mange av de private entreprenørene har vært opptatt av om det nye Mesta også skulle begynne med rene byggoppdrag. På pressekonferansen i går sa Johansen at det nærmeste man måtte komme bygg er parkeringsbygg som han definerte som en del av veikonseptet. Ellers opplyste han at det ikke var planer om å starte virksomhet utenlands. Det som ellers preger dette selskapet er at det er sterkt lokalt forankret. Selskapet er representert i nærmest hver eneste kommune landet over. Man kjenner hver sving - og hvert hull i veien. Håpet nå er at det kommer politikere både i Storting og Regjering som har evne og vilje og ikke minst tyngde nok til å få veibevilgningene opp til gamle høyder igjen. Utbygging av infrastruktur som veier er noe av det viktigste samfunnet kan bidra med for at vi skal få den vekst og utvikling alle håper på. Det må igjen bli tilført midler slik at Nasjonal transportplan virkelig blir noe annet enn en papirplan. Samferdselsministeren er generalforsamling i Mesta. Det beste hun nå kan gjøre både for dette selskapet og for alle andre entreprenører som jobber i veisektoren, er å skaffe mer midler. Det er mer enn nok oppgaver. Gjør hun det blir hun kanskje også husket som det Opseth er blitt. Fot trafikantene var Opseth en god mann.