Vil ha pris på raskere veiutbygging

Ddepartementet vil ikke ha pris på raskere utbygging av stamveiene i etatenes forslag til NTP. Det vil derimot NHO og fem andre organisasjoner, som har sendt brev til samferdselsdepartementet.

NHO vil at etatenes forslag til ny Nasjonal transportplan blir offentliggjort - med anbefalt økonomisk ramme for å ruste opp stamnettet til tilfredsstillende nivå.

Navarsete (bildet) vil ikke ha pris på raskere utbygging av stamveiene. Hun har gitt pålegg om å fjerne denne delen av planforslaget til transportetatene med begrunnelse at etatene ikke har svart på oppdraget.

- Dette forsinker prosessen og gir lite håp om rammer til samferdsel som monner, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO.

I følge Aftenposten ble forslaget stoppet og returnert av Samferdselsdepartementet. Det skjedde fordi det i tillegg til en basis ramme med marginalvurderinger (-/+ 20 pst.) inneholdt en anbefalt økonomisk ramme for raskere opprustning av vei- og jernbanenettet enn hva departementets rammer gir rom for. Opprinnelig skulle transportetatenes forslag til Nasjonal Transportplan presenteres sist mandag, men det ble utsatt én måned uten en tilsvarende forlengelse av høringsfristen.

Felles brev til samferdselsministeren
NHO har sammen med fem andre organisasjoner gått sammen om et felles brev til samferdselsministeren hvor det anmodes om at etatenes opprinnelige planforslag med pris på raskere utbygging av stamnettet legges til grunn i det videre arbeidet med NTP.

- Det var samferdselsministeren som i første hånd ba transportetatene vurdere behov og muligheter for stamnettsutviklingen frem mot 2040 i forarbeidet til NTP, sier Brubakk.

- Samferdselsdepartementet bør som prinsipp lytte til fagetatenes anbefalinger. Når planrammene fra departementet er så snevre at transportetatene i en anbefaling går ut over disse, gir det et tydelig signal om at rammene er for lave.

Milliarder
For å nå de overordnede målene i transportpolitikken må det investeres mange flere milliarder enn det planrammene fastsetter.

- Fagetatene har dokumentert hva som skal til, og det må tas med i det videre arbeidet med Nasjonal Transportplan, sier NHO-direktøren.

En videreføring av dagens bevilgninger og bompengeinnbetalinger vil bety at det vil ta over 50 år før Norge har god standard på stamveiene. Det kom frem i stamvegutredningen til Statens vegvesen, som ble offentliggjort i oktober 2006.

- Dette vil vi ikke godta, sier Brubakk.

- Transportinfrastrukturen må bygges ut i langt raskere tempo. Det vil lønne seg både for fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø, foruten at det vil bedre næringslivets konkurranseevne.

Bedre organisering av NTP-arbeidet
- NTP-prosessen fremstår i dag som lite helhetlig og samordnet. I tillegg kommer Vegdirektoratets rolle som NTP-sekretariat med ansvar å koordinere planforslagene fra transportetatene etter vår mening i konflikt med direktoratets rolle som fagorgan med ansvar å gi innspill til NTP om prioriteringer, rammer og behov knyttet til vei. Av denne grunn mener vi det bør opprettes en egen planenhet for NTP utenfor Veidirektoratet. Denne situasjonen viser tydelig at det er behov for en total gjennomgang av planprosessen, sier Brubakk.