Mesta utreder konsernmodell

Styret har gitt ledelsen i Mesta fullmakt til å utrede en konsernorganisering i løpet av 2008.

En eventuell konsernorganisering skal danne grunnlag for økt lønnsomhet og vekst og vil i tilfelle innebære at dagens virksomhetsområder blir organisert som selvstendige datterselskaper. Dette kommer frem i en melding som ble lagt ut på selskapets intranett tidligere denne uken.

En avklaring på om konsernorganisering er aktuelt i denne omgang, tas sannsynligvis på styremøtet i bedriften i begynnelsen av mars.

Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen sier i intranett-meldingen at det på nåværende tidspunkt er aktuelt å organisere konsernet med seks datterselskaper, henholdsvis Mesta Drift as, Mesta Entreprenør as, Mesta Asfalt as, Mesta Elektro as, Mesta Materialproduksjon as og Mesta Eiendom as. Ved konsernorganisering vil datterselskapene bli ledet av hver sin administrerende direktør.

Mestas kunder vil ikke bli berørt av en konsernetablering på annen måte enn at kontraktene blir ivaretatt av det selskap (virksomhetsområde) som i dag har de kontraktuelle ansvarsforholdene.

- Selv om Mesta har et viktig forbedringsarbeid med tanke på å øke lønnsomheten i bedriften, er vi rigget for vekst og utvikling. Gjennom en konsernorganisering vil vi i tillegg skape et bedre utgangspunkt for å oppnå lønnsomhet i eksisterende virksomhet, sier Johansen.

I meldingen heter det videre at lønns- og arbeidsvilkår til de ansatte overføres inn i datterselskapene dersom konsernorganiseringen blir en realitet.

Lønnsomhet
Dersom det besluttes å innføre en konsernmodell vil dette berøre alle i bedriften, men Kyrre Olaf Johansen har et krystallklart budskap til alle ansatte og ledere på alle nivå:

- Konsernetablering vil ikke i seg selv løse bedriftens lønnsomhetsutfordringer. Den største utfordringen Mesta har er å planlegge godt og gjennomføre prosjektene som planlagt, og dette er det viktigste vi gjør i 2008. Kvaliteten og kundetilfredsheten må opp, sier Johansen.

Strategiprosess
Johansen finner det naturlig at Mesta vurderer å utvikle forretningsideen til å dreie seg om mer enn bygging og vedlikehold av vei, men også om bygging og vedlikehold av annen infrastruktur.

- Vi har allerede ambisjoner om å vokse innen Elektro. Men også bygg og eiendomsutvikling kan ha en plass i vår verdikjede, sier Johansen, som understreker at det for tiden pågår et viktig arbeid med å utvikle selskapets langsiktige strategi. Vekststrategien vil være basert på organisk vekst (utvidelse av eksisterende virksomhet) og gjennom oppkjøp.

Enklere å kjøpe opp
Johansen mener en konsernorganisering vil kunne gi flere fordeler i den situasjonen bedriften befinner seg i. Ansvarsforhold og resultater vil synliggjøres tydeligere enn i dag, i tillegg vil datterselskapene få større forretningsmessig frihet. Johansen mener det også er et behov for å få tydeligere eierskap til egne resultater og egen balanse i regnskapet.

En ny organisering åpner også for mer fokusert oppfølging av datterselskapenes forretningsdrift og utviklingstrekk, foruten større risikobegrensning og økt fleksibilitet med tanke på eiermessige samarbeidsformer med andre aktører.

- En konsernstruktur gjør det blant annet enklere å gjennomføre oppkjøp, sier Johansen.

Kyrre Olaf Johansen er opptatt av at datterselskapene i høyest mulig grad skal få utvikle seg på sine egne premisser.

Få personalmessige endringer
For noen av dagens direktører vil det bli nye ansvarsforhold hvis konsernorganiseringen gjennomføres. For andre ansatte vil endringene imidlertid være minimale. Rent formelt vil ansettelsesforholdene i tilfelle overføres til de respektive datterselskapene, dagens virksomhetsområder, men alle ansatte beholder opparbeidede rettigheter og plikter i Mesta.

- Konsernetablering vil eventuelt foretas for å skape vekst - ikke nedbemanning. Uavhengig av dette vil det likevel alltid være behov for å tilpasse det lokale bemanningsnivået til den lokale ordresituasjonen, sier Johansen.

Organisatoriske endringer
En konsernetablering vil ikke medføre organisatoriske endringer innenfor regionene i Anlegg, regionene eller distriktene innenfor Drift, produksjonsenhetene innenfor Asfalt, Materialproduksjon eller Elektro.

Men bak tanken om at konsernorganisering kan være riktig for Mesta, utredes blant annet å organisere Drift, som i dag består av fire virksomhetsområder (Drift sør, Drift øst, Drift vest og Drift nord), som ett landsdekkende datterselskap.

Mesta Entreprenør as vil til å begynne med bestå av dagens anleggsvirksomhet samt Mobile enheter (masseflytting, boring, sprengning, spunt og pæl samt mobilt blandeverk for betong). Det kan videre være aktuelt å utvide forretningsgrunnlaget til å gjelde mer enn anlegg.

Dersom det blir aktuelt å etablere Mesta Entreprenør as, vil fremtidige enheter for eksempel innen bygg naturlig sortere under dette selskapet.
Et nytt grep kan være å dele Asfalt- og materialproduksjon i to separate enheter, Mesta Asfalt as og Mesta Materialproduksjon as.

Eiendommene i Mesta vil sannsynligvis bli samlet i et eget aksjeselskap; Mesta Eiendom as. Dette vil innebære at Mesta med tiden starter med eiendomsutvikling på kommersielt grunnlag.

Det er ikke tatt endelig stilling til hvordan støtteapparatet best organiseres i en konsernmodell; hva slags støtte som skal ligge på konsernnivå, og hva slags støtteapparat som skal ligge i datterselskapene. Disse forholdene vil bli avklart i løpet av januar.