Ett av fem foretak er nyskapende

I overkant av ett av fem norske foretak har introdusert produkt- eller prosessinnovasjoner, viser resultatene fra innovasjonsundersøkelsen 2006. 

Andel innovative foretak og graden av nyskaping i innovasjonsarbeidet varierer imidlertid mellom næringer og størrelsesgrupper.

Et foretak regnes som innovativt hvis det har introdusert nye eller vesentlig forbedrede produkter eller produksjonsprosesser i løpet av den siste treårsperioden. I næringslivet sett under ett er 21 prosent av foretakene innovative. Den rapporterte innovasjonsaktiviteten i næringslivet holder seg stabil fra forrige undersøkelse, som ble gjennomført for 2004.

Store foretak oftest innovative
Innovasjonstilbøyeligheten i næringslivet øker med foretaksstørrelse. Mens 60 prosent av de største foretakene – de med minst 500 sysselsatte – er innovative, har bare 16 prosent av de minste foretakene – de med 5-9 sysselsatte – introdusert nye produkter og prosesser. Selv om de minste foretakene langt sjeldnere introduserer slike teknologiske innovasjoner enn større foretak, er deres bidrag ikke ubetydelig for den norske innovasjonsaktiviteten.

I industri og bergverksdrift er forskjellene mellom foretak av ulik størrelse svært tydelige: hele 84 prosent av de største industriforetakene er innovative, mot 24 prosent av de minste. Forskjellene er noe mindre innenfor tjenesteytende næringer.

Forskjellig innovasjonsaktivitet i foretak av ulik størrelse kan ha flere årsaker. Blant annet vil store foretak generelt ha større ressurser, både økonomiske og menneskelige, til innovasjonsaktiviteter. Store foretak har dessuten større produktspektre og flere prosesser, og mulighetene er dermed større for innovasjon på minst ett område.

Ulike typer innovatører
Noen foretak er verdensledende på sitt felt og presenterer egenutviklede produkter som er enestående på verdensmarkedet. Andre har selv utviklet produkter, men disse er nye kun i en lokal eller nasjonal målestokk, eller ligner andre produkter som finnes på markedet. Andre igjen setter bort utviklingsarbeidet, eller driver hovedsakelig kopiering eller etterligning av eksisterende produkter eller prosesser.

De mest nyskapende innovatørene – de som introduserer markedsnyheter for det internasjonale eller norske markedet – utgjør over halvparten av foretakene med innovasjonsaktiviteter. En andel på 20 prosent introduserte innovasjoner som er nye for det internasjonale markedet, mens en av tre introduserte innovasjoner som var nye for det norske markedet. Nærmere halvparten introduserte innovasjoner som ikke hadde det samme nyhetselementet. En andel på 28 prosent utviklet selv nye produkter og prosesser, men disse var ikke unike på markedet. De minst nyskapende innovatørene utgjør 19 prosent. Disse rapporterte at produkter og prosesser foretaket introduserte i hovedsak var utviklet av andre, og at innovasjonene ikke var nye for foretakets marked.

Markedsnyheter er like vanlige innenfor industrien og tjenesteytende sektor. I begge hovednæringer har 55 prosent av enhetene med innovasjonsaktiviteter introdusert markedsnyheter for et internasjonalt eller hjemlig marked.

Innenfor industrinæringene er det imidlertid store forskjeller mellom foretak av ulik størrelse: Store foretak er langt mer nyskapende enn de små. Der 72 prosent av de største innovative foretakene innenfor industri og bergverksdrift har presentert markedsnyheter, kan bare 46 prosent av de minste skilte med det samme. Blant de innovative foretakene i tjenesteytende næringer er det mindre forskjeller: 64 prosent av de største og 53 prosent av de minste har introdusert slike markedsnyheter.