Norge dårlig rustet mot klimaendringer

Veier, flyplasser, kaier, skip og tog tåler ikke klimaendringer, viser en rapport.

Det vil koste svært mye å forberede seg på endringene, skriver Aftenposten.

En forstudie som Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen har laget til neste Nasjonal transportplan (2010-2019) viser at klimaendringer fører til at veier vaskes vekk, flyplasser oftere stenges, og havneanlegg ødelegges.
Samtidig må vi forberede oss på flere forlis, ustabile brokonstruksjoner og flere ras og skader på jernbanelinjene.

Rapporten er basert på de varslede klimaendringene fra Meteorologisk institutt i forskningsprosjektet RegClim.

Skal man tro de fire statlige institusjonene, er ikke norsk transportsektor i nærheten av å tåle så store endringer i klimaet. Men de vet ennå ikke hvor mye det vil koste å gjøre sektoren helrobust.

Klimaendringene vil det kreve store reinvesteringer og tyngre vedlikeholdstiltak. Den økte frekvensen av ekstremvær vil redusere fremkommeligheten for samtlige sektorer, står det i rapporten. Flere flommer stiller større krav til dreneringssystemet, som beskrives som "til dels mangelfullt og dårlig bygget" langs riks- og fylkesveier. Ras, skred og steinsprang vil føre til hyppigere stengte veier.

Rapporten understreker også at etterslepet når det gjelder vedlikehold forsterker virkningene av økt nedbør og flom. I Nasjonal transportplan vil derfor Veivesenet ha forbedret beredskap og gjennomgang av risikovurderinger.

- Økt ras- og skredfare blir den største utfordringen, i tillegg til flere snøskred og større problemer med erosjon, sier senioringeniør Kjell Arne Skoglund i Jernbaneverket til Aftenposten.no