Bilister blåser i lufttrykket

Seks av ti bilførere sjekker bare luftrykket i dekkene to ganger i året, viser ny undersøkelse. Feil lufttrykk kan gjøre bilen farlig å kjøre, mener If.

Både menn og kvinner over hele landet slurver med å sjekke lufttrykket i dekkene.

- Det betyr at mer enn halvparten av norske bilister med stor sannsynlighet kjører med for lavt lufttrykk i dekkene sine store deler av året. Dette kan gå på sikkerheten løs, sier leder i biltakstavdelingen i If, Svein Rolf Johansen.

Han mener at man helst bør sjekke lufttrykket minst én gang i måneden.

Dekkimportørenes Forening anbefaler å alltid sjekke trykket når man skal ut og kjøre med fullastet bil.

Mer luft!

Problemet er at mange har for lite luft i dekkene, og det er spesielt farlig hvis bilen er fullastet med bagasje og passasjerer. Og lufttrykket synker ofte i sterk kulde.

- Det er bedre å ha litt for mye luft i dekkene enn for lite, og det gjelder spesielt forhjulene, sier leder Hroar Braathen i Dekkimportørenes Forening til Newswire.

Det er biltypen som bestemmer hvilket dekktrykk man skal bruke, og man skal følge anvisningene i bilens instruksjonsbok.

- Jeg tror det mest av alt skyldes uvitenhet. Folk merker nok at det er annerledes å kjøre med en fullastet bil enn ellers, men de gjør ikke noe med det, sier Braathen.

Hvor lenge et riktig fylt dekk holder på lufttrykket, er avhengig av en rekke forhold. Derfor er det så viktig å sjekke trykket forholdsvis ofte.

Mindre slitasje

Feil trykk gjør at dekkets kontakt med veien endres. Dermed blir også kjøreegenskapene annerledes, og bilen oppfører seg uvant på veien.

- Det merker man godt ved nødbremsing, som sammen med svingkjøring på glatt underlag er de verste situasjonene å komme ut for når lufttrykket er feil, sier Svein Rolf Johansen i If.

Feil lufttrykk sliter også dekket raskere. For mye luft fører til at dekket blir slitt i midten, mens for lite luft fører til at kantene slites mest.

- Dessuten har lufttrykket mye å si for bensinforbruket. Bilen trenger mindre bensin hvis lufttrykket er riktig, og det betyr penger spart. Dessuten slipper bilen ut mindre avgasser, sier Johansen.

Ifølge NAF kan man redusere utslippene av klimagasser med opp mot 10 prosent med riktig lufttrykk i dekkene.