- Dobbeltspor på Jæren velegnet som OPS-prosjekt

Utbyggingen av dobbeltspor på strekningen Sandnes Stavanger og ny godsterminal for Stavangerområdet på Ganddal kan være godt egnet som såkalt Offentlig Privat Samarbeids-prosjekt, (OPS), melder Jernbaneverkets nettsted.

Det viser en utredning foretatt av Jernbaneverket. Bakgrunnen for vurderingene er omtalen av mulige OPS-prosjekter for jernbane i Statsbudsjettet for 2003. Et OPS-prosjekt vil kunne bygges tidligere enn om anlegget skulle bygges ved hjelp av ordinær finansiering over statsbudsjettet. I Stasbudsjettet for 2003 legges det opp til nærmere vurderinger av slike prosjekter. På Jæren har Jernbaneverket planene klare for bygging av dobbeltspor på den tett trafikkerte strekningen Sandnes Stavanger. Denne banen har i dag enkeltspor og både skinnegang og kontaktledning er modent utskifting. Det er ikke plass til flere tog på dagens bane som har over 2,6 millioner passasjerer i året. Utbyggingen er tenkt gjennomført ved at det bygges et nytt spor ved siden av det eksisterende sporet og kostnadene er beregnet til ca 1. milliard kroner. Byggetiden blir ca tre år. Vurderingene konkluderer med at de to anleggene bør slås sammen til ett OPS-prosjekt under navnet OPS-Jæren. Ganddal godsterminal vil bli en moderne terminal for hele Nord-Jæren. Den vil gi bedre tilgjengelig for speditører og forenkle laste- og lossearbeidet vesentlig. Godsterminalen er beregnet å koste ca 490 millioner kroner og byggetiden er 2,5 år.