Storkontrakter for Bybanen i Bergen

Bergen kommune har i dag inngått avtaler om bygging av fem parseller av den nye bybanen. Kontraktene har en samlet verdi på en milliard kroner.

De fire selskapene som har blitt tildelt kontraktene er Svein Boasson AS, NCC Construction AS, Fyllingen Maskinstasjon AS og Veidekke Entreprenør AS. NCC Construction AS har inngått to kontrakter med kommunen. 

Kontraktene har en samlet verdi på rett over én milliard kroner, og ligger klare til undertegning.

- Vi er godt fornøyd med å ha fått på plass disse kontraktene. Det er nå innhentet anbud for over 70% av byggearbeidene og vi er nå klar til å starte bygging av Bybanen til Nesttun, sier prosjektdirektør i bybanen Rune Haugsdal.

NCC Construction AS har inngått avtale med Bergen kommune til en samlet verdi av 462,8 millioner kr om å bygge to parseller av den nye Bybanen.

Avtalen til NCC omfatter strekningen fra Fantoft til Nesttun og en etappe i Strømmen. Arbeidet starter i januar 2008.

- Tildelingen markerer en milepæl for utviklingen av kollektivtrafikken i Bergen. Vi er stolte av at Bergen kommune har valgt NCC til å bygge en viktig del av den nye Bybanen, sier distriktssjef Henning Simonsen.

Den største kontrakten (373,4 millioner kr) omfatter totalt 3,2 km, som skal klargjøres for fremtidig dobbeltspor og gjelder strekningen fra Fantoft til Nesttun. Banen vil delvis gå i dagen og delvis i tunnelene Tveiteråstunnelen og Fantofttunnelen.

Arbeidet med denne strekningen starter i januar 2008 og skal være ferdig i januar 2010. Totalt vil NCC ha omkring 150 mann i sving under anleggsarbeidet som omfatter grunn-, betong og tunnelarbeider.

Traseen i Strømmen (89,4 millioner kr) er på 800 meter, skal klargjøres for dobbeltspor og går fra nordsiden av den gamle Nygårdsbroen og opp til Forum Kino. Banen skal benytte den gamle Nygårdsbroen som skal bygges om og rehabiliteres. Det skal også bygges en ny 80 meter lang bro for biltrafikk på vestsiden av Nygårdsbroen.

Arbeidet på denne korteste strekningen starter også i januar 2008 og skal være ferdig i januar 2009. Omkring 60 personer vil være engasjert i byggeperioden.