NSB tror på hurtigtogsuksess

En togreise mellom Oslo og Trondheim på under tre timer vil firedoble passasjertallet, viser en rapport fra NSB.

NSB mener i rapporten at det er nødvendig med halvtimesruter i rushtiden for å kunne konkurrere med fly på strekningen Oslo-Trondheim, skriver Aftenposten.

Rapporten er et svar fra NSB på en utredning av tyske VWI. NSB mener at tyskerne har vært for defensive i sin vurdering av innføring av høyhastighetstog i Norge, både når det gjelder passasjertall og fordeler med lavere klimautslipp.

VWI anslår årlige inntekter på ruten Oslo-Trondheim til 539 millioner kroner i året. NSB mener imidlertid at tallet vil være nærmere 1,4 milliarder kroner.
Med en reisetid på under tre timer, vil dessuten markedsandelen på strekningen ligge på 80-90 prosent, mener NSB.

NSB mener derimot at tyskerne har vært for optimistiske når det gjelder togenes topphastighet. NSB mener toppfarten bør være 250 kilometer i timen, og at det vil kreve en svært stor opprustning av det fysiske tognettet. Det vil være nærmest umulig å ha høyhastighet på samme spor som godstog og tog som går på korte strekninger, og forutsetningen for å satse på høyhastighetstog i Norge er at det først bygges dobbeltspor som tåler over 200 kilometer i timen mellom Oslo og Sarpsborg, Hamar og Skien, mener NSB.

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet opplyser at alle eksisterende planer legger opp til å prioritere dobbeltspor til Sarpsborg, Skien og Hamar først.