Skipstunnelen vil lønne seg

Nå synes det endelig å bli lys i tunnelen for Stad skipstunnel. Skjønt det har vi også trodd før. Dette var en sak som var høyt på dagsorden på begynnelsen av 1980-tallet, men den gang var det tommelen ned fra Kystverket. Nå sier kystdirektør Kirsti Slotsvik at hun er sikker på at skipstunnelen vil gi positiv samfunnsnytte.

 

Vi er ellers glade for at kystdirektøren har landet på det mest omfattende utbyggingsalternativet. Det gjør at selv de store hurtigrutene og andre store båter kan gå trygt forbi Stad ved å bruke tunnelen. Dermed minsker faren for tap av menneskeliv, og menneskelige lidelser vil mange si. Det er mange som har kjent redselen på vei forbi Stad i opprørt hav. Mange har også kjent sjøsyken suge kreftene ut av kroppen på en stakkar. I tillegg er det opp gjennom årene ødelagt last for enorme summer.

Tunnelen som skal gå tvers gjennom Stadlandet fra Kjødepollen i nord til Moldefjorden i sør, blir 1 700 meter lang. Den vil være 12 meter dyp på laveste lavvann og tunnelen vil være 37 meter høy. Det skal være plass til båter opptil 21,5 meter bredde. Det blir med andre ord et stort hull.

Men for våre anleggsfolk er ikke dette noe stort problem. Byggekostnadene for den største tunnelen - og etter vårt syn det eneste fornuftige alternativet - er beregnet til 1 730 millioner kroner. Det snakkes om byggestart i 2014. Da kan tunnelen åpnes i 2019. Mange som har sloss for tunnelen vil nok ikke oppleve det, men for alle tilhengere av prosjektet er dette en gledens dag uansett.

De båtene som fortsatt må få utenfor er så store at de klarer seg selv uansett om man bruker vett og forstand.