Flybillettprisene redusert på fire år

De siste fire årene er de gjennomsnittlige flyprisene redusert med 150 kroner. Reduksjonen er størst på forretningsreiser.

Det er Transportøkonomisk Institutt (TØI) som har foretatt beregninger på åtte utvalgte reisestrekninger. Beregningen gjelder de fire første månedene i år og sammenlignes med de tilsvarende måneder i 2003.

Siden 2003 er gjennomsnittsprisen gått ned med vel 150 kroner til 1.850 kroner.
Prisene på forretningsreiser har gått mest ned, mens det har skjedd en mindre økning på private reiser.

Gjennomsnittsprisene for forretningsreiser på de utvalgte strekningene var i 2003 på kroner 2.431, mens de var på 2.157 i 2007. Private reiser har gjennomsnittlig økt med rundt 150 kroner - fra 1.139 i 2003 til kroner 1293 i 2007.

Åtte millioner enkeltreiser
I første tertial i år ble det foretatt nesten fire millioner enkeltreiser innenlands, og vel 4,08 millioner enkelreiser mellom Norge og utlandet.

Etter en nedgang i innenlandstrafikken fra 2001 til 2002 har den økt for hvert år, og økningen for de ni første månedene i år, sammenlignet med samme periode i fjor, var på 5,9 prosent - fra vel 19,9 millioner passasjerer til vel 21 millioner reisende.

Trafikken til og fra utlandet viser en enda større økning. Antall passasjerer i perioden januar til oktober var i år 11,6 millioner mot vel 10,8 i de ni første månedene i 2006.

SAS og Norwegian
SAS og Norwegian er de to dominerende flyselskapene på norsk innenriks. I tillegg kommer Widerøes, som betjener de fleste kortbaneflyplassene på Vestlandet og i Nord-Norge, samt fly noen regionale ruter. Coast Air trafikkerer enkeltruter i Sør- og Nord-Norge.

På fire utvalgte hovedstrekninger - mellom Oslo og Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø - opererer SAS og Norwegian i konkurranse.

Forretningsreisene utgjør grunnstammen i det norske innenriksmarkedet.
Norwegian hadde i 2003 gjennomgående en høyere andel forretningsreiser enn SAS - 57 prosent mot 63 prosent. Dette forholdet har nå endret seg. Mens SAS relativt sett har styrket sin posisjon i forretningsmarkedet med 67 prosent andel i første kvartal 2007, har andelen forretningsreisende med Norwegian gått betydelig ned (48 prosent) på de fire strekningene.

52 prosent av Norwegians forretningspassasjerer på de utvalgte rutene arbeider innenfor varehandel, hotell, restaurant, privat tjenesteyting og offentlig administrasjon og tjenesteyting. Mens dette er næringer der Norwegian relativt sett står sterkere enn SAS, har det skandinaviske selskapet langt bedre fotfeste blant bedrifter innenfor olje- og gassvirksomhet.