Mesta krever 57 millioner

Mesta krever 57 millioner av Samferdsels- departementet for kostnadssprekken i Frodeåstunnelen.

Rettsaken mellom entreprenørselskapet Mesta AS, som eies av Næringsdepartementet og Samferdselsdepartementet er i gang. For fire år siden innbød Statens Vegvesen entreprenører til å gi anbud på byggingen av 1,9 km dobbeltløpet tunnel i Frodeåsen og veibygging på Kjelle og i Slagendalen. Etter flere utsettelser skal tunnelen åpnes i uke 4 neste år, skriver Tønsbergs Blad.

30 prosent

Mesta AS, som er utskilt fra Statens vegvesen, vant anbudskonkurransen. Prisen var 315 millioner kroner for å bygge Frodeåstunnelen og Kjellekrysset. Nå krever Mesta 57 millioner kroner ekstra for tunnelen, det vil si rundt 30 prosent mer enn anbudet.

Mer sprekker

Mesta på sin side mener at fjellet i Frodeåsen hadde mer sprekker og forkastninger enn det som Statens vegvesen beskrev i anbudsdokumentet og at Statens vegvesen underveis endret metode for innsprøytning av betong i fjellet rundt tunnelen for å hindre grunnvann i å renne inn i tunnelen. Det skal ha ført til 16-17 uker lengre byggetid og større ressurser enn beregnet.

Avviser kravet

Advokat Sam Harris som fører saken for Samferdselsdepartementet sier til Tønsbergs Blad at departementet avviser erstatningskravet.

- Så langt som Mesta har redegjort dekker kontakten de forhold som er tatt opp. Kontrakten inneholder priser på ulike forhold, sier Sam Harris til Tønsbergs Blad.