Norge - det skjeve tårn i Pisa

Offentliggjøringen av PISA-tallene og resultatene av de nasjonale prøvene viser at norsk skole er alt for dårlig. Dette må bli tema i alle klasserom, lærerværelser og foreldremøter, mener NHO. 

Ifølge PISA (Programme for International Student Assessment) er resultatene blitt markant dårligere i lesing fra 2003 til 2006. Norske matematikkprestasjoner viser en jevn tilbakegang. De norske resultatene er nå tydelig svakere enn gjennomsnittet for OECD-landene, noe de ikke har vært tidligere, viser PISA-undersøkelsen.

- Dette er svært dårlige nyheter for norsk næringsliv. Næringslivets viktigste leverandør er skolen. Hvis norske elever ikke presterer godt nok i matematikk, lesing og naturfag, får bedriftene problemer med å rekruttere gode nok medarbeidere i fremtiden. På sikt svekker det norsk næringslivs evne til nyskapning, nye ideer og produkter som Norge skal leve av i fremtiden, sier Sigrun Vågeng, direktør for arbeidslivspolitikk i Næringslivets Hovedorganisasjon.

- Det vil være en avsporing å diskutere hvor god eller dårlig PISA-undersøkelsen er. Nå må vi i Norge gjeninnføre krav til kunnskap og læring i skolen, sier Sigrun Vågeng, som synes det er spesielt bekymringsfullt at norske elever gjør det særlig svakt innen tallbehandling. Andre land som for eksempel Danmark har god fremgang. Da må det være mulig også for Norge å gjøre positive endringer.

- Disse resultatene er så dårlige at det bør tas opp på alle foreldremøter, i alle FAU'er, på alle lærerværelser og i alle skolemiljøer. Vi trenger en nasjonal skjerping av prestasjonene i skolen, sier Vågeng.

At Norge fremstår som "et skjevt tårn i Pisa" vil også bli tema for NHOs Årskonferanse 8. januar 2008.