Utviklingen starter i 2008 med første etablering klar i 2009. Det skal bli et effektivt logistikkknutepunkt som omfatter både sjø- og landtrafikk.
- Det er flere bedrifter utenfor havneområdet som må bort fra områder hvor de er i dag på grunn av blant annet boligutvikling. Med utvikling av Breivika kan vi tilby logistikkleverandører nye og bedre arealer, forteller havnedirektør Halvar Pettersen til Tromsø-bilaget i DN.
Reguleringsplanen for Breivika er et samarbeidsprosjekt mellom Tromsø kommune, Statens Vegvesen og Tromsø havn.
- Utvikling i Breivika strammer opp trafikkmønsteret i byen. Vi utnytter transport- og veisystemet til dette området og får tyngre funksjoner bort fra byen. Miljømessig er det positivt for hele byen, særlig når det gjelder trafikkbelastningen, sier Pettersen til Tromsø-bilaget i DN.
På Tromsø havn skal det bygges en ny passasjerterminal. Dagens terminal fra 1950-tallet skal strammes opp med ny arkitektur. Målet er at byen har en ny kaipromenade innen 2010.