Jernbaneverket Jernbaneverket

Aktører på Oslo S må samordne beredskapen

Kaoset på Oslo S etter brannen onsdag oppsto delvis fordi det var så mange ulike aktører involvert, mener direktør Jon Lea i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

- Oslo S er ett av landets viktigste og mest kompliserte knutepunkt. Det er stor gjennomstrømning der. Samtidig er det svært mange ulike aktører på et sted, både offentlige og private, men ingen overordnet stasjonsmester som har kontrollen når noe slikt rammer dem, sier Lea til NTB.

Lea mener hendelsen illustrerer hvor viktig det er at de mange aktørene på Oslo S sammen kartlegger problemene sine, peker ut utfordringene og samarbeider om framtidig beredskap.

Klemte kabler
I forbindelse med store gravearbeider for å utbedre kollektivtransporten i Oslo, kom en entreprenør tirsdag kveld i skade for å klemme to høyspentledninger som forsyner Oslo S med strøm til det elektroniske togstyringssystemet og nødnettet. Senere på natten oppsto brannen i kabelgata under sentralstasjonen, og lammet ikke bare togtrafikken og internettforbindelsen til flere titall tusen personer over hele Sør-Norge men også strømmen til Oslo S. Kjørestrømmen til togene har ikke vært brutt.

I alt fem kabler med 11.000 volt hver var lagt i rørgangen under Oslo S. På samme sted har også Jernbaneverket ledningene til sitt eget nødnett og trafikkontrollen for hele Østlandet. Flere private firmaer leier også plass i tunnelen for sine kabler, blant annet teleselskapet BaneTele som fører fiberkabel for telefoni og internettbruk over store deler av landet. Det meste av det som lå på samme sted ble påført skader i brannen.

- Når noe slikt skjer, blir konsekvensene så mye større fordi vi ikke kjenner til utfallet av interaksjonen mellom de ulike komponentene som berøres. Det blir en dominoeffekt der vi ikke helt vet hva som river med seg det andre, sier Lea i DSB.

Hadde nødnett
Lea innrømmer at han er litt overrasket over hvor stort omfang skadene fikk.
- Med dagens teknologi får hendelser andre utfall enn det man forestiller seg i utgangspunktet nettopp på grunn av denne dominoeffekten.

Under en pressekonferanse hos Jernbaneverket onsdag ettermiddag sa jernbanedirektør Steinar Killi at brannen oppsto i høyspentkablene som Hafslund ASA har plassert i tunnelen. Dette er imidlertid ikke Hafslund enige i.

- Det er for tidlig å fastslå hva som er årsaken til brannen eller om den oppsto i strømkablene som Hafslund har strukket i tunnelen. En gransking av uhellet vil kunne avdekke hva som skjedde, sier informasjonssjef Morten Schau i Hafslund til NTB.

Lær av feilene
Uhellet ble meldt inn til Hafslund klokken 22.43 tirsdag. Selskapet hadde en reserveløsning, men fikk ikke adgang til å ta den i bruk før klokka 12. Klokka 14.45 var hele Oslo S forsynt med strøm igjen.

- Burde det vært en reserveløsning på plass før?
- Jeg vet ikke hva som fantes av reserveløsninger akkurat her. Men generelt er det viktig at samfunnet sørger for reserveløsninger som er laget på en slik måte at de ikke faller bort sammen med primærløsningene ved hendelser. Men nå vet vi ennå ikke hva som er skjedd her og hvordan det forløp. Da er det for tidlig å si noe om hvilke løsninger som har vært eller burde ha vært på plass, sier direktøren i DSB

DSBs regionalkontor på Østlandet bistår nå politiet i Oslo i å finne årsaken til brannen, i tillegg til at Hafslund må sende inn en obligatorisk rapport til DSB.