Lister så det suser

Doblet omsetning fra i fjor, og doblet omsetning til neste år. Det er det ambisiøse målet til Berntzen & Green as.

Med den nye logoen i form av en furukongle skal det ikke være tvil om at listverk tilbys i alle tresorter. Berntzen og Green er et salgsselskap som opererer innenfor nisjen av dører, vinduer, parkett og selvfølgelig: listverk. Alt er rettet direkte mot prosjektmarkedet. Av de store entreprenørene er rundt 80 prosent kunder av selskapet. Spesialisert - Vi reiser ut på byggeplassen og forestår skreddersydde listverksleveranser. Vi tar ansvar, mål, planlegging, kapping, pakking og merking på vår kappe, forteller Robert Green. Han tror at mye av selskapets suksess skyldes graden av spesialisering. - Vi selger kun fire produkttyper og er spesialister innen disse. Vi er ofte totalleverandør til prosjekter og er en komplett leverandør av alle tresorter. Produktene våre kommer hovedsaklig fra fabrikker i Sverige, og vi snakker om trevarer med en meget høy finish. Gunstige valutakurser gjør dessuten produktene enda mer konkurransedyktige på pris, fortsetter Green. Han har ingen planer om å utvide utover de fire produkttypene. Nyvinning - Det er lett å komme med revolusjonerende nyheter innen en så konservativ bransje, forteller Green, og viser til den nye måten å feste gerikter på, totalt uten spikring. En klips i hvert hjørne på prebarikerte gerikter fører til montasje uten svinn. Delene trykkes sammen og omrammingen er klar til montasje. - Vi har prøvd ut det nye systemet på to prosjekter. På forhånd var det stor skepsis, men det varte ikke lenge. Tid, maling og spiker spares og svinnet blir redusert til ingenting siden listene på forhånd er industrielt kappet til nøyaktig riktige størrelser. Produksjonen flyttes fra byggeplass til fabrikk. Berntzen og Green snuser nå på markedet for rehabilitering ettersom det ikke bygges like mye kontorbygg som tidligere. Målet om doblet omsetning ligger likevel klart. - Det er viktig å alltid være optimist, avslutter Robert Green.