Baner vei for kollektivtransport

De fleste norske byer kan bytte ut store deler av biltrafikken med kollektive tilbud. En fersk rapport om kollektivtransport kan bli samferdselsetatens nye bibel. 

Kollektivtransportens hovedoppgaver

* Å transportere dem som ikke har egen transport, og som har krav på like gode muligheter som andre til å utnytte samfunnets tilbud.

* Å gi et best mulig tilbud, både når det gjelder reisetid, frekvens, komfort, pris og tilgjengelighet.

* Å bidra til bedre transportavvikling i byene og gjøre befolkningen og næringslivet mindre avhengig av bilbruk.

* Å bidra til en bærekraftig utvikling ved å redusere forurensning, ressurs- og energiforbruk fra transportsystemet.

Rapporten viser at de fleste norske byer har potensial for å få til en omlegging fra forurensende biltrafikk og kø til kollektivtrafikk.

– Det er ikke pris – men hyppige avganger og et mer pålitelig tilbud som er suksessfaktorer for å få flere trafikanter. Dette kan gjøres ved effektivisering av rutenettet i form av flere knutepunkter og færre hovedlinjer eller en takstfinansiering av et bedre tilbud, sier Bård Norheim og Alberte Ruud fra Urbanet Analyse, som har skrevet rapporten.

Rapporten er den mest omfattende oppsummeringen av norsk og utenlandsk forskning på området. Den ble overrakt samferdselsminister Liv Signe Navarsete på et seminar i Oslo tirsdag formiddag.

Håpet er at rapporten blir en plattform for bedre kunnskap om hvilke tiltak som er mest effektive når byene skal legge om til et bedre kollektivtilbud.