Invester i brobygging

Vannavløp, bomveier, broer, flyplasser skriker etter oppgradering og privat kapital. Acta mener infrastruktur blir den nye trenden. 

Ernst og Young har anslått at private investorer i dag eier en snau promille av global infrastruktur, men tror andelen vil øke til fem prosent. Vannavløp, bomveier, broer, flyplasser, kommunikasjon og sosial infrastruktur trenger enorme mengder kapital. Hele 27 amerikanske broer antas og ha konstruksjonsmangler. Det offentlige mangler kapital til å finansiere alle prosjektene og privat kapital er mer effektiv, skriver Finansavisen.

Acta Kapitalforvaltning lanserer nå et globalt infrastrukturfond, organisert som eget aksjeselskap. Fondet investerer i første omgang i tre til fem underliggende infrastrukturforhold.

- 70 – 80 prosent av selskapene i fondene er etablerte vestlige selskaper, mens en del av selskapene i vekstmarkedet er i en oppstartsfase. Vi skal investere på tvers av spekteret, men er forsiktig med bedrifter i en tidlig fase, sier produktansvarlig Jan Sigurd Vigmostad i Acta til Finansavisen.

Acta vurderer selv å gjøre direkteinvesteringer i Skandinavia. Eksempler på potensielle kandidater er Skanska og Veidekke. Å investere i infrastruktur passer for kunder med lang investeringshorisont, fra syvår til maximumsgrensen på tolv år, da fondet skal stenges.
Acta vil arbeide med en håndfull strategiske partnere. De starter med forvalteren MacQuarie, som har investert i infrastruktur siden slutten av 70-årene og levert 19,6 prosent i årlig avkastning siden 1994.