Vil stanse nye motorveier

Natur og Ungdom vil avvikle bygging av nye motorveier i Norge og heller bruke pengene på midtdelere for å redusere ulykker.

Innen 2010 skal vi få 40 prosent mer motorvei i Norge, ifølge Statens vegvesen. Målet er blant annet å øke trafikksikkerheten.

Men motorvei er en dårlig løsning, mener Natur og Ungdom (NU).

- Fordelene med firefelts motorveier er sterkt overdrevet. Motorveiene er en lite effektiv måte å redusere ulykker på fordi de er veldig dyre og tar lang tid å bygge. En del av de gode effektene blir spist opp på grunn av høy fartsgrense, sier nestleder Lene Liebe i NU til Dagsavisen.

En rapport fra NU viser at 50 kilometer firefelts motorvei koste like mye som midtrekkverk på hele 500 kilometer vei.

- Midtrekkverk er en bedre løsning enn firefeltsveier. De hindrer møteulykker like effektivt, og reduserer risikoen for ulykker ved at fartsgrensen senkes, sier Liebe.

NU får støtte fra Trygg Trafikk:
- Midtdeler er å foretrekke i trafikksikkerhetsøyemed. Midtdeler redder like mange liv som motorveier, men er samtidig raskere å få til og relativt rimeligere virkemiddel i forhold til motorveier, sier direktør Karin Sandberg i Trygg Trafikk.
Men administrerende direktør Jan Johansen i Norsk Automobil Forbund mener Natur og Ungdom tar helt feil:

- Erfaringene fra E18 i Vestfold og E6 i Østfold beviser at utbyggingen av motorveier har redusert dødsulykker kraftig. Det har nesten ikke vært noen dødsfall der siden motorveien ble bygd. Dette er fakta, sier Johansen.