Lofoten blir endelig ferjefritt

Når dronning Sonja neste lørdag åpner Lofast-forbindelsen, markerer det slutten på 14 år med anleggsarbeid og trasékrangel.

 

Det blir både enklere å kjappere å besøke turistmagneten Lofoten etter veiutløsningen som knytter Lofoten til fastlandet. Kjøretiden blir halvert, og fastlandsforbindelsen gjør kommunikasjonen til Lofoten mindre væravhengig.
Det var så langt tilbake som i 1989 at Stortinget vedtok byggingen av Lofast-forbindelsen. Høsten 1993 startet den fem år lange byggingen av de første 20 kilometerne. Strekningen som dronning Sonja nå åpner, ble påbegynt i 2003.

Harde tak
Åpningsseremonien er lagt til Gullesfjord i Kvænangen i Troms, mens storfesten tas på torget i Svolvær og i Kong Øysteins hall i Kabelvåg. Mer enn 200 barn fra de fire kommunene Lødingen, Kvæfjord, Hadsel og Vågan skal symbolsk møtes med aluminiumshjul i rundkjøringen i Gullesfjordbotn. Til tonene fra en spesialkomponert lydkulisse skal vennskapsbånd knyttes.

Vennskapelig kan ikke den årelange diskusjonen om veiprosjektet kalles. Kampen om hvor veien skulle gå var hard. På 80-tallet ble aksjonsgrupper dannet til fordel for de ulike traséalternativene.

Naturvernorganisasjonene kjempet innbitt, men forgjeves for at man skulle legge veien i tunnel under Hadselfjorden istedenfor å gå inn i urørt natur. Men det var raskest mulig ferdsel fra øyene i Lofoten til flyplassen på Evenes som vant fram da dagens trasé ble valgt. Den forkorter kjøreturen mellom Harstad og Svolvær med 32 kilometer. Bilturen tar også halvannen time mindre enn nå.

Økologisk spiring
Vegvesenet har på sin side forsøker å begrense inngrepene i den jomfruelige naturen. Lofast har også blitt det største veianlegget i Europa der veikantene ikke skal beplantes, men få områdets opprinnelige vegetasjon tilbake. Dette ble gjort ved å sette det øverste jordlaget i et deponi mens gravearbeidene pågikk, for så å sette det tilbake.

- For oss har det vært et mål å dempe ned veien som konstruksjon, sier landskapsarkitekt Elisabeth Kongsbakk som har ledet revegeteringsprosjektet.

Vekst
Nyveien gir også håp om vekst for Evenes lufthavn som ligger mellom Harstad og Narvik. Mer enn 50.000 mennesker i Lofoten kan nå ferjefritt koble seg til stamflynettet på Evenes. Det kan gi hittil kortbanenett-avhengige Lofotinger muligheter for billigere flyreiser til Oslo. Men de største håpene er lagt andre veien, i drømmen om økt turisttrafikk til herlighetene i Lofoten.

Turisttaperen kan bli Sortland, Stokmarknes og Melbu i Vesterålen der 200.000 turister årlig passerer. Turister som nå velger den raskeste veien til Lofoten, kan forsvinne for disse stedene som tapte da veien ble lagt utenom Vesterålen.

Les mer om prosjektet her