Mer penger til vei

Snøen var ikke før kommet før tallet på tragiske ulykker stiger i trafikken. Vi vet selvsagt at uansett hvor mange penger som bevilges til veier, så vil det fortsatt skje ulykker. Men mer penger kan likevel forebygge mye. Nå koster veiulykkene samfunnet 25 milliarder kroner i året.

Hadde vi brukt mer penger til å sikre veiene, kunne vi ha spart uendelig mye lidelse og savn.

Som vi har skrevet flere ganger i Byggeindustrien og på bygg.no er det nå er rekke samferdelsprosjekter som utsettes på grunn av at det er for stor avstand mellom kostnadsoverslag og anbud. Problemet er ofte at det tar år å få et prosjekt gjennom i den politiske behandlingen.

De kostnadsoverslag som i sin tid ble laget, blir ikke i tilstrekkelig grad oppdatert - og da oppstår problemer. Nå fører dette til stor bitterhet mellom entreprenører og folk fra Statens vegvesen. Entreprenørene som hadde innstilt seg på å starte på et prosjekt, blir omtrent i 12. time stanset på grunn av at prosjektet utsettes. Vegmyndighetene sier at sakene må tilbake til Stortinget for at det er for stort sprik mellom overslag og anbud. Dette gir ingen forutsigbarhet - og entreprenørene taper penger. Faren for massepermitteringer og oppsigelser er som nevnt tidligere meget stor i anleggsbransjen i månedene fremover.


Vi har bedt partene om å sette seg sammen for å komme ut av dette uføret, men det er politikerne som virkelig har et problem de må rydde opp i. Dette er selvsagt også en sak mellom Samferdelsdepartementet og Finansdepartementet.


Norge flyter over av penger - og nå kan vi ikke lenger sitte rolig å se på at det ikke brukes nok penger til infrastrukturtiltak som ikke bare vil komme denne generasjonen nordmenn til gode. Det vi gjør på veisiden i dag vil også fremtidige generasjoner nyte godt av. Det må være bedre å bruke pengene til norske varige investeringer enn å bruke dem på all verdens tøvete og tvilsomme fond rundt om i verden. Vi forventer at statsråd Liv Signe Navarsete kan bla opp mange milliarder ekstra til samferdelsformål i neste statsbudsjett.