Kraftløs strømkampanje

For å vise handlekraft har Regjeringen bedt NVE om å starte en stor kampanje for at folk skal spare strøm. Nylig ble kampanjen presentert på en stor pressekonferanse på NVE. Der ga NVE-sjefen en meget god og grundig orientering om hvor alvorlig situasjonen er. Vi tror dessverre at kampanjen slik den er utformet ikke når frem til dem som virkelig kan gjøre noe med situasjonen.

I Byggeindustrien har vi i mange år vært opptatt av strømforsyningen. Vi har lenge sagt at dersom det ikke bygges ut mer kraft, da vil katastrofen en dag komme. Nå er den her, men det kan bli verre. De underlagsopplysningene NVE-sjefen la frem må for lengst ha vært kjent også blant ledende politikere. Da er det fantastisk at olje- og energiministeren nesten til det siste har benektet at dette med strømforsyningen var noe problem. Men nå når krisen er kommet, skal det vises at Regjeringen gjør noe. Når det gjelder denne kampanjen er den så dårlig forberedt og så dårlig ledet at vi er redd for at de 20 millionene dette vil koste, vil renne rett i havet. NVEs informasjonsavdeling må ta sin del av ansvaret for dette. Vi merker oss at fagpresse og byggenæring ikke er tenkt på i denne sammenheng. Det er også fantastisk. Spesielt når vi vet hvor mye byggenæringen bruker av elektrisk kraft i dette landet. Vi tror at det nå er på tide at næringens organisasjoner - i første rekke BNL og Nelfo nå samler seg om å få til et møte med den øverste ledelsen både i departementet og i det nevnte direktoratet for å drøfte mer målrettede tiltak. Ellers må man også få Enova på banen. Dette organet skal bruke 500 millioner til markedføring i de neste ti årene. Men hvor ender de pengene tro?