Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Austevollsbruene

‹ ›

Publisert: 21.11.2007 11:50. Sist endret: 27.11.2013 18:42.

Publisert: 21.11.2007 11:50. Sist endret: 27.11.2013 18:42.

  • Millskvartalet

  • Waldemars Tårn

  • Trævarefabrikken

  • Sandsliåsen

Nettleder

Viktig utvikling i royalsaken

Les også:

  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Deler av fylkesvei 120 i Moss stengt - usikkert når den åpner
  • Bergen tillater maksimalt to personer på besøk
  • Digital samling i SAMMEN2020 - se sendingen på bygg.no
  • Starter regulering av E39 Ytre ringvei i Kristiansand
  • Unikt gullfunn på E16-jobb i Bergen
  • Entra har startet bygging av nytt kontorbygg i Bergen - SANDS inn som leietaker
  • Brudd på grenseverdien for svevestøv i Oslo i fjor
  • Nå kan Oslo kommune ta inntauingsgebyr for feilparkerte elsparkesykler
  • Ap fremmer forslag om Nord-Norgebanen
  • Dette er den nye konsernledelsen i Norconsult
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Austevollsbruene
 

Austevoll bruene
Sted:
Austevoll
Totalkostnad inkl mva: 350 millioner kroner
Prosjekttype: Anlegg
Byggherre: Statens vegvesen
Hovedentreprenør: Reinertsen anlegg
Rådgivere: Bruer: Statens vegvesen - Vei: Opticonsult - Assisterende prosjektleder: Multiconsult
Entreprenører og leverandører: Undervannsarbeid: Jan Egil Pettersen - Ferdig betong: Ferdigbetong Anlegg - Armering: Smith Stål - Brurekkverk: Vik Verk - Støpeasfalt: NCC Roads - Grunnarbeider vei: Stensland & Tyssøy - Spennarmering: KB Spennteknikk - Kjerneboring: Entreprenørservice

De to fritt-frambygg bruene Austevollsbrua og Storholmbrua på Rv. 546 i Austevoll i Hordaland binder Hundvåkøy og Storekalsøy til Huftarøy, der kommunesenteret Storebø ligger.

Bruene ble offisielt tatt i bruk 17. november, og da fikk de 750 innbyggerne på Hundvåkøy og Storekalsøy fast forbindelse til Huftarøy, og dermed til store deler av kommunen. Dette vil bety mye for både privatpersoner og næringsliv. Det finnes fra før tre fritt-frambygg bruer i kommunen.

Fritt-frambygg prinsippet
Prosjektleder Tor Arne Thorsen i Statens vegvesen forteller at både Austevollsbrua og Storholmbrua er spennarmerte betongbjelkebruer bygd etter
fritt-frambygg prinsippet. - Det er sjelden at det blir bygget to så store FFB-bruer samtidig i samme kontrakt.

Austevollsbrua er 460 meter, og har et hovedspenn på 233 meter. Den har to pilarer med fundamenter som ligger på minus 26 og minus 20 meter. Brua har en seilingshøyde på 28 meter. I midten av hovedspennet er det brukt lettbetong. Før kobling til hjelpepilar var T'en 160 meter uten noen understøttelse.

Senkekassene til denne brua har 50 centimeter tykke vegger. Den ene senkekassen er 26 meter høy, den andre 20 meter. Kassene ble løftet ut på sjøen med en sjølekter når de var ti meter høye. Da veide de 900 tonn.

Storholmbrua er 439 meter lang, og har to hovedspenn på 172 og 160 meter. Brua har en senkekasse, som står på minus 37 meter. Seilingshøyden er 18 meter. I spennet på 172 meter er det brukt lettbetong i de midterste 71 meterne.

Fritt-fram vogner
Bruene er bygd med fritt-fram vogner. Vognene ble kjørt fram, vegger og bunnplate armeres, innerforskaling trekkes fram, og bunnplate og vegger ble støpt. Deretter ble dekket armert og støpt. Etter herding ble spennarmeringen spent opp, og vognene flyttet fem meter fram for neste støp. Tverrsnittet på kragarmene ble gradvis avtrappet jo lenger ut man kom.

Thorsen sier at det mest spesielle med prosjektet er at fundamentet for senkekassen til Storholmbrua ligger meget dypt. - Senkekassen til denne brua er fundamentert på 37 meters dyp. Jeg vet ikke om andre fritt-frambygg bruer som er fundamentert så dypt.

Tøft vær
Vi har ikke klima på Vestlandet, vi har vær. Og Austevoll har med sin plassering i havgapet mer vær enn mange andre steder. Thorsen bekrefter at været var en utfordring. - Vi ligger jo langt ute mot havet, og vinden kan til tider være kraftig.

Anleggsleder Ole Grindhagen i Reinertsen Anlegg sier at selskapets største utfordringer i dette prosjektet har vært fundamenteringen på sjøbunnen for Storholmbrua og vær og vind. - Vi rensket bunnen på minus 40 meter. Fundamentet står på minus 36,5 meter.

350 millioner kroner
Anleggsarbeidet startet høsten 2004, og ble utført i to entrepriser. Den første entreprisen omfattet anleggsvei på Huftarøy fram til Indreholmen, og ble utført av Stensland & Tyssøy AS. Den andre entreprisen omfatter bruene og resten av veibyggingen. Det er Reinertsen Anlegg AS som har denne entreprisen. Bruene er prosjektert av Statens vegvesen, mens veiene er prosjektert av Opticonsult AS.

Prosjektet har en samlet kostnad på 350 millioner 2007-kroner. Prognosen for oppjustert forbrukstall viser 350 millioner kroner, og treffer akkurat. 190 millioner kroner er finansiert med bompenger. Resten finansieres med statlige bevilgninger, lokale tilskudd og midler med fra ordningen med alternativ bruk av innsparte fergetilskudd.

Tekst og foto: Ole Harald Dale

Nøkkelord:

Prosjekter, Bildekarusell
 

Deler av fylkesvei 120 i Moss stengt
- usikkert når den åpner

 

Dette er den nye konsernledelsen i Norconsult

 

Unikt gullfunn på E16-jobb i Bergen

 

Starter regulering av E39 Ytre ringvei i Kristiansand

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid

Annonsørinnhold
 

Slik oppnår du ombruk og redesign av bygg og interiør


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen